Hallo Martin,
ik heb hier al eens een soortgelijke vraag gesteld en kreeg het volgende antwoord:
Hallo
en hartelijk dank voor de tips. Het is allemaal niet zo eenvoudig. Zou het een alternatief zijn om gewoon een kleurenfilm te nemen en daar zwart-witafdrukken van te maken? Ik bedoel, er is immers het blauwe oranjefilter.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
Hallo,
Helaas is het niet alleen het oranje masker dat stoort, ook de kleurenfoto zelf is niet erg geschikt voor afdrukken op zwart-witpapier.
Zwart-witpapier is (in het eenvoudigste geval van papier met vaste gradatie) in wezen alleen gevoelig voor blauw licht – een eigenschap die men bijvoorbeeld benut voor de verlichting in de donkere kamer.
Op je kleurennegatief bevinden zich nu echter ook groene (wat in het origineel rood was), gele (origineel blauw) en rode (-- groen) delen. Het papier 'ziet' deze echter niet – aangezien het nauwelijks gevoelig is voor deze kleuren.
Het resultaat is een nogal vreemde grijswaardeweergave (in wezen wordt alleen weergegeven wat in het negatief blauw was, dus de gele tinten van het origineel) en het verlies van beeldinformatie omdat structuren in sommige gekleurde vlakken niet worden weergegeven.
Bij multigradepapier wordt het dan pas echt grappig, omdat daar de gradatie immers via de lichtkleur wordt geregeld. Je hebt dan de ene beelddelen extra hard, een deel normaal en andere extra zacht weergegeven (en er ontbreekt nog steeds de helft van de beeldinformatie, omdat geel/oranje tot rood niet worden weergegeven).
"Vroeger" was er daarom van sommige leveranciers panchromatisch zwart-witpapier dat gevoelig was voor alle kleuren (en dienovereenkomstig in volledige duisternis of met donkerekamerverlichting voor kleurenpapier moest worden verwerkt). Helaas zijn al deze producten – zoals Kodak Panalure – uit de handel genomen.
Groeten,
Christian
Ik heb het toen ook niet geprobeerd.
Met vriendelijke groeten,
Andreas