Zoutzuur.
Hallo Wolfgang,
gewone Corega-tabletten zijn veiliger in het gebruik. Wat die niet wegkrijgen, gaat ook aanzienlijk veiliger weg met Bleichfix.
Bovendien blijven de schalen daarmee langdurig stabiel. Als ik zoutzuur in mijn CrMo-bakjes zou gieten (ik schrijf bewust niet "roestvrij staal", want dat zou verkeerd begrepen worden, zo "edel" is dat spul namelijk niet; mijn bakjes bestaan uit een hooggelegeerd, corrosiebestendig staal), zou ik kunnen toekijken hoe er putcorrosie ontstaat. Dus laat ik dat liever achterwege.
Als ik zoutzuur in mijn plastic bakjes giet (die heb ik ook en gebruik ik voor het bewaren van zware metalen), zou ik blij zijn met die optische zuiverheid. Helaas blijft het vuil erin zitten en wordt het daardoor weer redox-actief gemaakt. Contraproductief dus.
Men maakt dus van "vuil dat je ziet" "schoonheid die schadelijk is". Als je me het opvallende antwoord over de chemie die zich daar afspeelt even wilt vergeven.
Ik leg de precieze chemie ook graag uit. Maar niet nu. Nu wil ik alleen anderen beschermen tegen het toepassen van deze waanzinnige tip!
Lang niet overal is het idee van een schoon gepolijste achterkant of de Zwabische Kehrwoche hieraan bevorderlijk.
De oplossing is simpel: veeg de schalen na elk gebruik uit en laat ze drogen. Doe er af en toe een gebitsreinigerpil in en laat deze een nacht inwerken. Voor de hardnekkige gevallen twee uur warm Bleichfix en klaar is Kees.
Deze oplossing is veilig, vrij van grotere risico's voor de gebruiker [zin gaat zo verder...]
(Opgedroogde resten van een bleekbad met hexacyanoferraat gaan bijzonder goed weg met zoutzuur, de gebruiker kan dan enkele minuten genieten van een kerstachtige bittere amandelgeur. Voordat hij sterft aan de klassieke blauwzuurvergiftiging! In een ander geval mag hij genieten van nazibruine dampen uit de schaal, voordat hij dan binnen drie tot vijf dagen ellendig crepeert aan een longoedeem! In beide gevallen kan geen enkele arts helpen.
Eervol sterven naast de schaal is dan aan de orde. Voor de grafsteeninscriptie doe ik graag een donatie, maar ik wil dan wel het volgende hebben: "Hier ligt een dode. Hij was te dom om de scheikunde te begrijpen. Het ging maar om negen elementen. De dood trad op eigen verdienste in, misschien volgt het voorstel voor de Darwin-Award.")
[De zin gaat nu verder, lees de bovenstaande tussenvoeging alstublieft drie keer en begrijp het misschien!]
en bestaat uitsluitend uit geldige, door de fabrikant gecertificeerde stoffen.
Met vriendelijke groeten,
Franz (van beroep chemicus)