Het kan zijn dat deze vraag al eens gesteld is, maar je kunt niet zoeken op "D76", omdat die term te weinig letters heeft.
Hartelijk dank!
Ja, dat is zo, en wel door mij in een parallelforum. Het viel me op dat een andere leverancier in zijn catalogus voor de nu gangbare gallonverpakking een waarde van 16 films opgaf en daar heb ik subtiel mijn twijfels over geuit. Het klopt echter wel, aangezien ook het door Franz genoemde gegevensblad deze waarde vermeldt.
Zoals bekend zijn D76 en ID11 vrijwel identiek (ID11 wordt in aparte zakjes geleverd, D76 in één en bevat waarschijnlijk een paar additieven meer) en dus heb ik altijd de waarden van ID11 genomen en daar staat heel duidelijk: je hebt 100 ml per film nodig, wat theoretisch 10 films per liter moederoplossing oplevert. Ik ben te lui om te rekenen en neem meteen 125 ml, voeg dezelfde hoeveelheid water toe en werk met 1+1, zoals Franz ook voorstelt en vooral omdat het in mijn Jobo 1510 past. Foutloos en het werkt altijd. Dat je op deze manier uit de gallonzak (3,8 liter) slechts 30 in plaats van 38 films haalt, is bij een prijs van vijf tot zeven euro, afhankelijk van de bron, zeker te verwerken. Dat beetje extra in centen is altijd nog goedkoper dan de wrok over een verprutste film.
Wat betreft de houdbaarheid: ik vul mijn hoeveelheid lauw in Aponorm-flessen. Dat heeft als voordeel dat er bij het afkoelen een beetje onderdruk in de flessen ontstaat. Als ik bij het eerste openen van een nieuwe fles geen sissend geluid hoor, gaat de inhoud meteen de gootsteen in (te verwerken bij die prijs, ach dat hadden we al). Een geopende fles bescherm ik dan met beschermgas (bij mij Protectan of aanstekergas) en giet ik indien nodig ook over in een kleinere fles.
Martin