AndreasAchermann
Hallo allemaal,
Ik ben onlangs begonnen met het gebruik van ADOSTAB als laatste spoeling na het ontwikkelen van zwart-witfilms en -afdrukken.
Tijdens het gebruik ontstaat er behoorlijk wat schuim en na het drogen verschijnen er strepen op de negatieven.
Wat doe ik precies:
- Ontwikkeling van rol- of KB-film in de bus;
- Wassen in de bus gedurende min. 10 minuten met stromend water en 2-3 keer leeggooien;
- Eindwassen 2 minuten met ADOSTAB + water van destillaatkwaliteit, 1+20 (zoals voorgeschreven), bij open bus, sporadisch minimale beweging van de spiraal;
- Drogen zonder afstrijken, rolfilms lichtjes over de hoek opgehangen.
Dit alles bij kamertemperatuur, ca. 20 °C.
Dunner aanmaken?
Heeft iemand soortgelijke ervaringen en tips?
Hartelijk dank!...
MirkoBoeddecker
Het schuim is op zich niet erg; dat ontstaat omdat ADOSTAB een stabilisator met ingebouwd bevochtigingsmiddel is.
Strepen zijn natuurlijk vervelend. Hier zou je eens moeten nagaan waar die vandaan komen. Een bevochtigingsmiddel alleen is helaas geen absolute garantie tegen het ontstaan van strepen.
Misschien moet je toch iets als afvegen overwegen.
Daarvoor is stevig keukenpapier trouwens heel geschikt (zachte kant naar de film). Eén keer afvegen en al het vuil blijft aan de doek plakken. Maar echt maar één keer afvegen, want de film droogt daarna meteen op.
Als alternatief kan er na ADOSTAB natuurlijk ook nog een bad met gedestilleerd water + bevochtigingsmiddel worden aangesloten.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
AndreasAchermann
Hartelijk dank, Mirko
Dat doe ik bij de eerste de beste gelegenheid.
Het schuim is echt geen probleem; ik vroeg me alleen af of ik misschien een foutje had gemaakt bij het bereiden van de oplossing...