Hallo Andreas, als het om KB gaat, koop dan een oude Aspecta Adjutar-vergroter (compleet in een koffer!) en bouw er in plaats van de opallamp een led-zaklamp in (bijvoorbeeld van Zweibrüder, die zijn instelbaar). Over de condensor plaats je dan een wit plexiglasplaatje als diffusor; dat moet je even uitproberen. misschien moet de condensor er ook uit. De ombouw zou echter juist bij KB (te belichten oppervlakken!) niet zo moeilijk moeten zijn.
Groeten, Uwe
Klinkt als een bruikbaar idee. Ik heb net naar mijn Kindermann "Amato Firm" gekeken, die ziet eruit alsof hij vrij eenvoudig kan worden omgebouwd voor allerlei soorten verlichting (ik denk spontaan aan een kleine autolamp met penvoet van 21 W of een LED).
En als er toch al stroom nodig is voor de vergroter, dan kan de Duka-verlichting ook met LED worden uitgevoerd.
Mijn ervaringen met "outdoor-laboratoria" beperken zich daarbij tot mijn Duka-tent van de Bundeswehr (en die staat bij mij voor de deur), mijn ervaringen met noodoplossingen tot mijn zelfgebouwde vergroter uit mijn jeugd.
De Bundeswehr heeft (had?) voor haar veldhospitals lichtdichte tenten voor het ontwikkelen van röntgenfoto's. Ongeveer 1 m² vloeroppervlak, echt lichtdicht, met ventilatie en kabeldoorvoer.
Het enige nadeel van deze tenten: het gewicht van 120 kg is verdeeld over twee pakketten, waarvan er één ongeveer 2,2 m lang is. Het grote voordeel: stabiel, lichtdicht, stevige bodemplaat (een vlakke vloer voorkomt veel van de rommel met chemicaliën) en er zit ook meteen een tafel bij.
Deze koffervergroters zijn af en toe voor heel weinig geld te vinden op eBay, omdat niemand ze wil hebben.
Ik zou dan de lampbehuizing opnieuw schilderen met aluminiumbrons en een autolamp nemen. De kleine lampjes met steekvoet (remlicht, knipperlicht) hebben een gloeidraad die klein genoeg is voor gebruik als puntlichtbron (mijn zelfgebouwde vergroter gebruikte die) en hebben genoeg aan amper 2 A. Daarmee zou je ongeveer tien uur kunnen vergroten en de auto start daarna nog steeds.
In principe zou je bijna elke vergroter met halogeenlicht kunnen gebruiken, maar die hebben meestal 8,25 A nodig en zijn niet geschikt voor de hogere boordspanning (auto's hebben namelijk meer dan 12 V!) van auto's. Dat geldt niet voor de gloeilampen die voor de auto zijn bedoeld.
Ik denk dat ik mijn Amato ga ombouwen. Er hoeft alleen maar de lamphouder te worden vervangen.
Met vriendelijke groeten,
Franz