Hallo Andi,
Wat je uitrusting betreft, valt me niets op. De Rax is weliswaar al een oudje, maar dat maakt niet uit. De witte gloeilamp is een opaalgloeilamp. De witte coating zorgt er samen met de condensor (de grote lens) voor dat de foto zo gelijkmatig mogelijk wordt belicht. Het is prima om de folies in de houder voor het roodfilter te plaatsen. Het kan ook niet aan de ADOX-folies liggen, die werken.
Ik zou niet op de door Mirko genoemde kleur van het Duka-licht zijn gekomen. Dat zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn, omdat de folies immers gekleurd zijn. Ik heb echter geen ervaring met verschillende lichtkleuren. Ik gebruik een heel eenvoudige rode lamp, zoals die bij Mirko verkrijgbaar is onder artikelnummer APRLL (huidige catalogus p. 66). Daarmee heb ik (bij zwart-wit) nog nooit problemen gehad.
De belichtingstijden bij de gradatiestappen 1-3 resp. 4+5 zijn naar mijn ervaring niet precies gelijk. Ik heb eerder de indruk dat de folies met toenemend nummer steeds dichter worden, dus steeds langere belichtingstijden nodig hebben. Van 2 naar 3 reken ik grofweg plus 10%. Van 3 naar 4 is de stap echter aanzienlijk groter. Ik meet de belichting echter niet, maar beoordeel dit op het oog en het kan dus best zijn dat de helderheid bij 1, 2 en 3 fysiek gezien inderdaad gelijk is. Door het andere contrast ontstaat er immers een ander beeldeffect.
Veel succes met het opsporen van de fout,
en vriendelijke groeten,
Andreas
Hoi,
nogmaals bedankt voor jullie antwoorden. Mijn Duka-lampje is rood. Maar dat heeft er niets mee te maken... of het nu lichter of donkerder is of zelfs helemaal uit staat... het heeft geen invloed op het beeld.
Ik ben momenteel bezig met het maken van een testserie... daarna zal ik er een paar gradatiestappen van afdrukken en hier uploaden.
Op de een of andere manier herinner ik me ook nog dat bijvoorbeeld gradatie 5 ten opzichte van gradatie 3 nauwelijks verschil maakte. Maar G1 ten opzichte van G2 wel een aanzienlijk verschil?! :)
Groeten
Andi