Patrick
Hallo, ik heb onlangs een prachtige Durst 138-vergroter gekocht, die is uitgerust met een Agfa Lavako-kleurencondensor. Ik was erg verbaasd toen ik later merkte dat er op internet nauwelijks informatie over deze kop te vinden is. De informatie en tabellen in het "Durst Laborator-boek" vind ik ook erg vaag.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit onderdeel? Ik vraag me vooral af hoe je de hoogte van de kop correct moet instellen, met name bij afdrukken van grootformaatnegatieven (dit zou de verspreiding van het licht over het negatief moeten regelen). In de tabellen staat bijvoorbeeld "tussen 0 en 6", terwijl er slechts 10 verschillende instelmogelijkheden zijn. Ik vraag me ook af hoe je de schaal van de kleurenfilters moet interpreteren: die loopt van 0 tot 100, maar je kunt een extra filter uitschuiven om een extra sterke filtering te krijgen. Hoe moet je bijvoorbeeld de equivalentie met de Durst 130M-schaal berekenen (voor de contrastregeling van zwart-witpapier): op basis van de 1-100-schaal, of 1-200?
martinjangowskide
Hallo!
De LAVAKO is slechts de opzetstuk voor de condensorkop van de Durst. De gaten erin zijn bedoeld voor de Agfa-kleurenmengkop (die is ontworpen voor 6x9). Die heeft echter (tegenwoordig) zulke grote nadelen dat waarschijnlijk niemand die er nog vrijwillig op zet. Die van mij had in ieder geval een hoogspanningslamp en vervagende filters. Daarom heb ik die eraf gehaald en vervangen door een Meopta 3-kop met een 6x6-mengbox. In principe past daar elke 6x6-kleurenmengkop op; de schroef is bedoeld voor de fijnafstelling van de belichting (de originele opaal lamp kun je immers ook verstellen). Normaal gesproken maakt het geheel geen echt verschil...
Martin