stanoli
Bij mijn oude Graflex 4x5 was de balg in de hoekvouw versleten.
Omdat ik op internet niets bruikbaars of alleen peperdure reparatiesets had gevonden – afgezien van het vervangen van de balg – heb ik het volgende gedaan:
De balg voorzichtig verwijderen (beetje lastig, dus doe het rustig aan en kijk eerst goed hoe hij erin zat!)
De balg van binnenuit opspannen (met houten latjes en een kleine schroefklem, hoek voor hoek)
De zigzagvouw met een Edding zwart maken.
De vouw voorzichtig met een klein penseel insmeren met verdunde rubberoplossing (fietsreparatieset, aanstekervloeistof, LET OP, VLAMGEVAAR).
1 dag laten drogen.
Nogmaals zwart maken met de Edding.
De zigzagvouw in de lengte verstevigen met zwarte nylon reparatietape uit de sport- (stuur)vliegerwinkel (5 cm breed, 10 m lang, ca. 20
cfb_de
"Vorwerk Certoplast" in het zwart is flexibel, lichtdicht en relatief goedkoop. Het aanbrengen ervan met THF is bovendien relatief eenvoudig. Maar het veroorzaakt absoluut kanker als je het tijdens het verlijmen inademt.
Voordelen: Het spul is flexibel PVC. Het spul is eenvoudig te verwerken.
Nadelen: Het spul is PVC en elke beroeps-ecoloog krijgt er meteen een zucht van. De benodigde THF is niet zonder moeite verkrijgbaar. Waarom zou dat zijn?
Bij het afwegen van voor- en nadelen voor de klant leven reparatiebedrijven, indien nodig ten koste van hun eigen gezondheid, van klassieke verlijmingen.
Bij gangbare optische balgen bij de spectroscopisten uit de wetenschap, het onderzoek en de kernenergie passen dergelijke bedrijven veel vakmanschap toe. En zouden ze eventueel speciale lijmpolymeren met behulp van harde röntgenstraling uitwerken. Een zeer vreedzame toepassing van gammastraling. Geheel zonder THF, puur radioactief: ze luisteren daarbij zelfs naar de radio naast de volledig tegen straling beschermde cabine.
Procestechniek is iets wonderbaarlijks: bijna geen enkele klant weet hoe zijn teflonpan werkelijk wordt gecoat.
Bijna geen enkele klant weet hoe het vee in zijn films puur voor de Kodak-gelatinewinning (Kodak is wereldwijd de enige producent van gespecificeerde gelatine) op het veld scheten laat, poept en sterft.
Bijna geen enkele klant weet dat er per digitale sensor ca. 3000 liter drinkwater wordt vernietigd en dat dit de directe dood van ongeveer +100 mensen per dag tot gevolg heeft.
Daarbij ben ik uitgegaan van 30 liter drinkwater per persoon per dag. In totaal. Zelf om te drinken en te eten krijgt die dan nog ongeveer <0,5 liter. De rest belandt in de halfgeleiderfabriek. De laptop draagt dan een keurmerk voor "groene elektronica".
Deze cijfers zijn te allen tijde verifieerbaar bij de VN. Daarom heb ik ze.
Drinkwater is het eigenlijke probleem in de wereld. En juist deze hulpbron blokkeren we enerzijds met onze vooruitgang op het gebied van halfgeleiders, en anderzijds met ons "milieubewustzijn": We verplaatsen waterintensieve producties ver van ons vandaan, knutselen hier onder gesubsidieerde omstandigheden aan fiscaal gunstige zonnecellen dankzij voldoende zuiver water, en klagen vervolgens over emissies in onze republiek, hoewel we de afgelopen tien jaar al 99% naar de andere kant van de wereld hebben verplaatst.
Alleen wij Duitsers zijn zo dom. Eigenlijk zijn we met dit beleid (helaas wordt dit door *alle* partijen gedragen, ook en vooral het door de "Groenen" veroorzaakte beleid van verplaatsing van milieurisico's) echte klootzakken tegenover de wereldbevolking.
Over CO₂ heb ik het niet. Dat is een kortetermijnkwestie die door de technisch meer ontwikkelde landen zal worden gewonnen.
Met vriendelijke groeten,
Franz