Hoi allemaal,
Ik fotografeer altijd met een Revue AC3s (naar verluidt identiek aan de Chinon CP-5... maar dat vind ik niet per se). De camera heeft een Pentax-K-vatting.
Nu heb ik er zomaar even een modernere camera bij gekocht, een "Canon EOS 3000" (analoog). Ik heb er weliswaar een goede autofocus-zoomlens voor, maar ik zou ook graag af en toe een lens van mijn Revue ermee willen blijven gebruiken... ik heb er tenslotte meer dan 10.
Ik heb nu echter een paar vragen...
Het Pentax-mechanisme is zo opgebouwd dat het diafragma ALTIJD helemaal open staat (zodat je er helder doorheen kunt kijken)... via mechanische verbindingen wordt het ingestelde diafragma aan de camera doorgegeven en pas bij het maken van de opname gesloten.
Hier zijn nu enkele adapters in verschillende prijsklassen:
Pentax-naar-Canon-adapter
1.
Er staat bij dat de diafragma-instelling handmatig op de lens gebeurt (dat is logisch)... maar wordt de diafragma-instelling ook doorgegeven aan de camera?
2.
Is het diafragma door het gebruik van de adapter ook altijd open en wordt het pas bij het maken van de opname gesloten op de ingestelde waarde? (er is immers wel wat mechanica aan de adapters te zien op de foto's)
3.
Als "1." of "2." niet het geval is: kan de Canon dan echt ALLEEN op basis van de doorkomende lichtsterkte (zonder te weten welk diafragma is ingesteld) de belichtingstijd bepalen???
Eigenlijk heb ik altijd goede dingen gehoord over deze adapters. Maar ik kan me niet helemaal voorstellen hoe de belichtingsmeting van de camera dan goed zou moeten werken.
Ik ben dankbaar voor alle informatie en tips...
Groeten
Andi