Hoi Andreas,
ja, ik was zelf ook totaal verbaasd :rolleyes: Het ziet er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit... ik heb nog een paar oude barietafdrukken van rond 1920... als je met koffie ontwikkelt, lijkt de kleurtoon ongeveer op die van de 90 jaar oude afdrukken :lol: Maar wel met goede scherpte.
Ja, dat met de soda is zo'n ding... ik zal het even uitleggen...
Het originele recept luidt:
230 ml water
2,5 theelepels (niet heuvelachtig) soda
1 g vitamine C
4 theelepels koffie (licht heuvelachtig)
Nu zijn papierontwikkelaars altijd sterker en ik dacht aan RODINAL 1+50...als papierontwikkelaar gebruik je RODINAL 1+10. Nu heb ik de ingrediënten ongeveer aan deze concentratie aangepast:
230 ml water
3,5 g vitamine C
9 theelepels soda
Vervolgens ongeveer opgeschaald naar 1 l (omdat ik altijd in Aponorm-flessen van 1 l vul):
1 l water
50 theelepels koffie
14 g vitamine C
36 theelepels soda
Dus nogmaals: ik heb dit allemaal ongeveer zo gedaan... ik heb de ingrediënten nu niet met een rekenmachine tot op de komma nauwkeurig uitgerekend ;)
Nu komt het...
Toen ik de koffie aanmaakte, dacht ik bij 25 theelepels... "wauw, daar gaat best veel koffie in en het is ook extreem donker"...dus heb ik het toen spontaan op 30 theelepels gelaten ;)
Toen heb ik precies 14 g vitamine C erin gedaan... dat loste prima op.
NU GROTE VOORZICHTIGHEID: daarna kwam de eerste theelepel soda... nou ging de bom de lucht in <_<
Het hele brouwsel schuimde op en schoot omhoog...ik reageerde snel en heb het snel van de keukentafel naar de gootsteen gedragen...toch was het een ENORME puinhoop op de vloer :lol: Het spoot niet, maar liep gewoon snel over...geen zorgen, als je het vanaf het begin in de gootsteen doet, is er geen rommel :(
Oké, aangezien ik nu van de 500 ml ongeveer 100-200 ml kwijt ben (ik heb niet echt opgemerkt hoeveel), dacht ik dat ik er weer een beetje vitamine C bij moest doen. Dus heb ik er nog 6 g bijgedaan. Wat me nu echter opvalt: ik heb geen koffie bijgevuld :lol:
Oh ja, hoe meer theelepels soda je erin doet, hoe minder het gaat schuimen... als je tot ongeveer 7 theelepels bent gekomen, kun je er flink wat in gooien :lol:
Zoals je ziet, heb ik me eigenlijk helemaal niet aan het originele recept gehouden :lol: Maar het resultaat is echt prima, geen waas, geen rare bijwerkingen, niks... ontwikkelt als een echte papierontwikkelaar, alleen dan op een heel ouderwetse, warme manier :o En het zwart is bij mij niet DIEP zwart, maar alsof het 100 jaar oud is en een beetje verbleekt door de zon :( Misschien had ik het er gewoon langer in moeten laten zitten.
Hier is ook nog een pagina van een kerel die het heeft geprobeerd:
Caffenol-test
. Hij heeft zich volgens mij vrij nauw aan het originele mengsel gehouden. De waas in zijn foto's komt volgens mij door zijn lang verlopen papier... mijn foto's zijn brandschoon. De foto met de gebroken ruit helemaal onderaan deze pagina laat zien wat voor mooie afdrukken er met Caffenol gemaakt kunnen worden.
Ja, ik denk dat Franz niet zo enthousiast zal zijn over dit onderwerp :(
Wat mij echter ook interesseert: naar mijn mening heeft de koffie-ontwikkelaar een onbeperkte houdbaarheid... hij reageert eigenlijk niet met zuurstof... of wel?
Groeten
Andi