- Nog een camera? Je hebt er toch al DRIE ;) Is bijvoorbeeld een hypermoderne DSLR dan het beste?
Je hoeft er natuurlijk geen nieuwe aan te schaffen, maar alleen te vergelijken :lol:
- Ik heb alles geprobeerd, altijd hetzelfde motief, soms uniform, soms niet. Ook verschillende diafragma's en lenzen... maar ALTIJD dezelfde meetafstand.
Probeer het nog eens met een echt egaal oppervlak (grijskaart)!
- Ja, ik wilde eigenlijk bij één camera blijven, maar ik dacht: als ik er al 3 heb en ook nog eens meer dan 10 lenzen, dan zou ik, afhankelijk van de film, de ene of de andere kunnen nemen... bijvoorbeeld een met kleur, een zonder.
Dat snap ik, maar dan zijn er toch eigenlijk maar twee nodig, of niet? ;)
- Hmm, met een externe lichtmeter heb je gewoon niet de "automatische luxe" van de camera :lol:
Automatische functies zijn toch voor XP2- of CN400-gebruikers. ;)
Als ik een Agfa APX 100 erin doe, met elke camera een opname maak op 100 ASA en die vervolgens ontwikkel met Agfa RODINAL bij een exact voorgeschreven temperatuur en tijd, dan zou ik toch precies de 100 ASA van de film moeten bereiken, of niet? Zo kan ik toch zeker de camera met de meest nauwkeurige belichting bepalen, of niet?
Negatiefilms zijn echt heel genadig in vergelijking met diafilms, wat de belichting betreft. Daar komt nog bij dat je thermometer, je afmetingen, je schudritme en je klok niet per se dezelfde waarden opleveren als die van het Agfa-testlaboratorium...
Neem liever een goedkope diafilm!
Als de twee AC3's vergelijkbaar zijn, richt je dan toch op die ene...
Groeten
Henning