Macbeth
Hallo, beste analoge fotografen!
Ik gebruik de Atm49-ontwikkelaar voor fijne korrel meestal als eenmalige ontwikkelaar in verdunningen van 1+1 en 1+2, en bij die laatste verdunning heb ik wat betreft de fijne korrel geen helemaal bevredigende resultaten gekregen.
Ik heb nu geen idee of de iets grotere korrelgrootte het gevolg is van een verkeerde ontwikkeling of typisch is voor de verdunning 1+2.
Mijn vraag: kan de Atm49 fijnkorrelontwikkelaar zich meten met de traditionele fijnkorrelontwikkelaars?
Voorbeelden:
Agfa/Ansco 12
Agfa/Ansco 14
Agfa/Ansco 15
Agfa/Ansco 17
Agfa/Ansco 17M
Defender 5-D
DS-10
Dupont ND-3
Dupont 21-D
Dupont 5-D
Edwal 12
FX-5
Germain's Finegrain
Gevaert G.207
Gevaert G.224
Harvey's 777
Kodak D-25
Sease No. 3
Met vriendelijke groeten,
Macbeth
HenningH
Hallo Macbeth,
De meeste van de door jou genoemde ontwikkelaars bevatten grote hoeveelheden natriumsulfiet, dat naast zijn conserverende werking ook de zilverkorreltjes vormt en dus een doorslaggevende factor is voor de fijne korrel. Ook A49 bevat tot wel 100 g per liter (afhankelijk van de bron van het niet-officiële recept...). Als je de ontwikkelaar verdunt, daalt de sulfietconcentratie en wordt de korrel minder aangetast, waardoor deze sterker naar voren kan komen. Echter ontstaat dan ook vaak de door velen zo gehate "modderkorrel" en daarmee lijdt de scherpte eronder.
Je kunt – zoals zo vaak – niet alles hebben...
Ik heb geen exacte vergelijkingen gemaakt met de door jou genoemde ontwikkelaars. Op een gegeven moment merkte ik dat de Efke/ADOX 50 bij mij in A49 1+1 erg vergelijkbaar is met in D76 1+1 (die ook veel sulfiet bevat...) en dus is dat momenteel mijn standaardontwikkelaar.
Groeten
Henning
Beef
Hoi Macbeth,
heb je tot nu toe altijd alleen met ATM49 gewerkt? Ik ben destijds zelf met deze ontwikkelaar begonnen... en ik kan alleen maar zeggen dat hij allesbehalve een fijne ontwikkelaar is :rolleyes: En dat terwijl ik me altijd precies aan de temperatuur, verdunning, enz. heb gehouden.
Ik was toen eerst een beetje teleurgesteld toen ik zag wat zelfs een FEINSTKORN-ontwikkelaar ALLEEN uit een film haalt.
Ik heb de volgende films getest met ATM49:
Ilford FP4+, Ilford HP5+, Fomapan 100, Fomapan 400, Agfa APX100, Adox CHM 400 (=Ilford HP5+)
Dus, ook al is de ADOX CHM 400 een HP5+: bij die film kreeg ik korrel, daar wil ik niet eens meer aan denken :lol:
Daarna heb ik eens andere producten geprobeerd, die heel vaak door andere fotografen worden gebruikt: Agfa RODINAL, Kodak XTOL
Ik zeg je, met BEIDE krijg je een veel beter resultaat dan met de ATM49.
De Agfa RODINAL is super in het gebruik, gaat bijna oneindig lang mee en maakt super scherpe negatieven. Ik heb hem tot nu toe altijd 1+50 bij 20 °C gebruikt en de korrel was tot nu toe (voor zover ik me herinner) altijd fijner dan bij de ATM49 (bij dezelfde films en het is GEEN fijnkorrelontwikkelaar)... bovendien zag het beeld (contrast en al het andere) er gewoon beter uit (het zag er eindelijk eens uit als een foto :lol: ) <_< Met de ATM49 krijg je moeilijk scherpe contouren en de beelden zien er zo vlekkerig uit. RODINAL bij 1+100 zou ook een ultrafijne korrel geven. En bij lage temperaturen (16 °C) ook ultrafijn. Bedenk dan eens wat er uit de combinatie (1+100 bij 16 °C) komt. Maar het zijn allemaal alleen maar tips die ik heb gekregen... nog nooit uitgeprobeerd.
Nou ja, en wat betreft de XTOL: je valt gewoon van je stoel als je er een film mee ontwikkelt :lol: En hij is ook heel erg fijn en heeft weer een andere manier van toonweergave, die je erg aanspreekt (ziet er heel professioneel uit)... mijn mening.
Ik wil de ATM49 nu niet per se afkraken... maar dat was mijn ervaring ermee. Maar iedereen heeft ook een ander idee van hoe een foto eruit moet zien. Misschien geeft hij bij een andere behandeling ook een fijne korrel... bij mij was dat bij ca. 10-12 films echter NIET het geval :lol:
Groeten
Andi
cfb_de
Bij alle discussie over A49 mag één ding echter niet worden vergeten: er liggen bijna zestig jaar tussen Xtol en A49.
Natuurlijk heeft ook de fotografische chemie zich verder ontwikkeld. Van alle "klassieke" ontwikkelaars zijn er eigenlijk nog maar twee over: RODINAL en A49 (voorheen: "Agfa ATOMAL"). Sinds Tetenal de Neofin-serie heeft stopgezet, is de ontwikkelaar van Beutler niet meer in de handel verkrijgbaar, daarom zijn alleen deze twee overgebleven.
Vandaag de dag zou ik voor fijnkorrelige resultaten ofwel Diafine ofwel HRX gebruiken (of bij de HP5+ RODINAL bij minder dan 16 °C, maar dat is een ander onderwerp). Beide bevatten zo weinig sulfiet dat ze niet in de valkuil van de klassieke fijne korrelontwikkelaars (A49, ID11, Ultrafin plus) terechtkomen en leveren zo niet alleen een fijne korrel, maar ook een uitstekende scherpte.
Het enige voordeel dat sulfitoplossingen zoals A49, ID11 of D76 hebben, speelt een rol bij de verwerking van grootformaatfilms in de doorloopontwikkeling: bij temperaturen boven 30 °C wordt elke film bij een identieke verwerkingstijd even slecht ontwikkeld.
Franz
Klaus_H
Maar, maar Franz! :rolleyes:
Ik denk dat je de prestaties van A49 onderschat. Mijn eigen, pijnlijke ervaringen met moderne ontwikkelaars met fijne korrel en hoge resolutie (versie II) bij het verwerken van Delta 100 (8x11) en Delta 400 (135) hebben me weer naar A49 teruggebracht. Deze ontwikkelaar laat D76 / ID11, XTOL en de bovengenoemde ontwikkelaar er qua korrelgrootte oud (heel oud) uitzien – mits A49 onverdund wordt gebruikt. De "modderige korrel" ken ik alleen bij sterkere verdunning. Toegegeven, als men reproduceerbare resultaten wil bereiken, dan is A49 niet als "goedkoop" maar wel als voordelig te omschrijven.
In het middenformaat gebruik ik voornamelijk PMK.
Klaus
Beef
Hoi Klaus,
ik heb ATM49 altijd onverdund gebruikt (dus alleen deze 2 liter-mengeling). Ik weet niet precies wat jullie bedoelen met 'modderige korrel', maar bij mij leverde onverdund gebruik soms een zeer grove korrel op en liet de scherpte veel te wensen over <_<
Het zag er soms uit alsof het was afgedrukt met een inkjetprinter uit het midden tot eind van de jaren 90 :rolleyes:
Maar één of twee keer (met Fomapan 100) had ik korrel die heel fijn was... de weinige details in donkere gebieden en de onscherpte deden het plezier van de fijne korrel (als die er al uitkwam :lol: ) echter teniet.
Bestaat er eigenlijk wel zo'n ontwikkelaar die extreem met een fijne korrel ontwikkelt en bovendien zeer scherp en gedetailleerd is? Volgens mijn informatie is dat deze Xtol, die alle eigenschappen combineert. Is er een aan te bevelen alternatief (Xtol is immers echt "vervelend" wat betreft bewaring)?
Groeten
Andi
Klaus_H
Hallo Andi,
Volgens je beschrijving heb je de films overontwikkeld. Overontwikkeling met A49 leidt, net als bij andere ontwikkelaars, tot een grove, licht wazige korrel.
Wat betreft de scherpte kan A49 niet tippen aan RODINAL. Je moet beslissen wat belangrijker is: een absoluut fijne korrel of een haarscherpe scherpte. Ik denk dat elke fotograaf die beslissing zelf moet nemen. Een wondermiddel dat beide eigenschappen in zich verenigt, is mij tot nu toe niet bekend. Voor technische opnamen zou ik A49 niet gebruiken, net zoals ik voor portretfotografie geen RODINAL zou gebruiken.
Kortom: voor elke taak het juiste gereedschap.
In de jaren 90 werden in het tijdschrift "Foto & Labor" filmtests gepubliceerd, waarbij de films werden ontwikkeld met D76, Rodinal, A49 en CG512 worden ontwikkeld. A49 presteerde constant beter dan de referentieontwikkelaar D76; RODINAL en CG512 leverden altijd "hogere" niveaus van scherpte op. Vooral bij de 400-films scoorde A49 goed wat betreft de algehele beeldindruk.
In het middenformaat gebruik ik PMK. Deze ontwikkelaar doet qua scherpte niet onder voor RODINAL. Hij gaat echter ook niet zachtzinnig om met het beeldzilver. De korrel wordt echter gemaskeerd door de "stain", een groen-gele verkleuring van het negatief die evenredig is aan de hoeveelheid beeldzilver, en komt slechts in beperkte mate naar voren. "Korrelvrije" vergrotingen van de HP5 zijn zo mogelijk tot 50 x 50 cm. Wat "korrelvrij" betekent, daar heeft waarschijnlijk elke fotograaf zijn eigen definitie van. Hoe kunnen anders zoveel forumleden spreken over "korrelvrije 50 x 70 cm" vergrotingen van 35mm-negatieven?
Klaus
Beef
Hoi Klaus,
ja, ik denk dat je gelijk hebt. Sommige foto’s zijn qua korrel echt geweldig geworden. En de meeste zijn gewoon verschrikkelijk. Ik denk ook dat ik daar bij het ontwikkelen een fout heb gemaakt...dat was nog zo'n beetje mijn 'op het oog'-ontwikkelingsfase :rolleyes:
En als ik de portretfoto's van ATM49 met de RODINAL vergelijk, geef ik je helemaal gelijk... daar is A49 echt superieur (als je een beetje scherpte kunt missen)... ik denk dat hij in de kunstfotografie ook prima resultaten zou opleveren.
Met RODINAL heb ik zelfs bij afdrukken van ca. 11x7 cm soms zo'n vreselijke korrel, dat ik vaak echt graag een andere ontwikkelaar zou willen :lol: Maar het is me opgevallen dat het erg van de film afhangt... de Ilfords geven bij mij met RODINAL die vreselijke korrel, zelfs bij de kleinste afdrukken...De Fomapan-series leveren bij mij echter resultaten op die vergelijkbaar zijn met mijn mooi geworden A49-foto's... dus een ultrafijne korrel.
Maar als ik nu weer naar de oude foto's kijk, valt het me op dat de vreselijke korrel van A49 vooral bij de Ilford-films zit... en de foto's die mooi zijn geworden, zijn die van de Fomapan <_< Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik voor Fomapan heb gekozen...leverden bij de films die ik in dit onderwerp noemde gewoon de mooiste, fijnste en meest scherpe foto's op... ook al is het de goedkoopste film.
Ik denk dat ik weer eens een pakje ATM49 ga bestellen en me er door middel van een goede test opnieuw een beeld van ga vormen :lol:
Groeten
Andi
ChrisZ
Sinds Tetenal de Neofin-serie uit het assortiment heeft gehaald, is de ontwikkelaar van Beutler niet meer in de handel verkrijgbaar.
Franz
Volgens Tetenal.de is Neofin Blau echter nog steeds verkrijgbaar, maar Neofin Rot en Neofin Doku zijn niet meer verkrijgbaar.
http://www.tetenal.de/index_c.htm?AKT=0102...200010&L=DE
Of weet jij iets wat de website nog niet vermeldt?
Tot binnenkort... Chris z.
cfb_de
Sinds Tetenal de Neofin-serie uit het assortiment heeft gehaald, is de ontwikkelaar van Beutler niet meer in de handel verkrijgbaar.
Franz
Volgens Tetenal.de is Neofin Blau echter nog steeds verkrijgbaar, Neofin Rot en Neofin Doku zijn echter niet meer verkrijgbaar.
http://www.tetenal.de/index_c.htm?AKT=0102...200010&L=DE
Of weet jij iets wat de website nog niet vermeldt?
Tot binnenkort... Chris z.
Klopt. Neofin Blau is inderdaad nog verkrijgbaar. Zelfs hier bij de gastheer...
Bedankt voor het wijzen op mijn fout! Bij "Neofin" denk ik meteen aan "Doku" (hoewel dat geen klassieke Beitler is) en zo ontstond er een kortsluiting in mijn hoofd.
Franz
Macbeth
Hartelijk dank aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd! Ik heb jullie opmerkingen ter harte genomen—
Ik ben eigenlijk vooral een fan van Kodak Tri-X voor 35 mm-film – in combinatie met de ATM49 in een verdunning van 1+1 komt het resultaat inderdaad heel dicht in de buurt van D76 1+1. Daarbij werkt de ATM49 naar mijn mening bij de verwachte verdunning zelfs nog fijnerkorrelig en veel evenwichtiger dan de D76.
Geeft u de voorkeur aan evenwichtige of contrastrijke negatieven voor afdrukken? Waarmee kunt u beter werken? Wat is (wat betreft fijne korrel) geschikter voor grote vergrotingen?
Met vriendelijke groeten
Macbeth
Beef
Hoi Macbeth,
de Tri-X is echt een geweldige film!!! Als je vooral deze film gebruikt, zou ik je de ontwikkelaar XTOL van harte aanraden.
Hier zijn wat voorbeelden op Flickr, van "The Toymaker":
link naar de fotocollectie
. Bekijk eens de zwart-witfoto’s... die zijn allemaal gemaakt met een Tri-X 400 en ontwikkeld in XTOL. Blad er ook eens doorheen, er staan heel veel foto's op. Helemaal rechtsonder bij de "Tags" zie je altijd wat er allemaal bij betrokken was, hoe deze foto tot stand is gekomen... Als je bijvoorbeeld op Tri-X klikt, zie je alle foto's die met deze film zijn gemaakt... maar ook andere ontwikkelaars. Deze man gebruikt echter eigenlijk alleen XTOL.
Oh ja, ik geef de voorkeur aan negatieven met meer contrast :)
Wat betreft de fijne details: ik denk dat je voor je grotere vergrotingen met XTOL het beste compromis bereikt. Deze heeft van alles wat: hij ontwikkelt scherp en met fijne details. Misschien niet helemaal zo scherp als RODINAL, of helemaal zo gedetailleerd als A49... maar een perfecte combinatie.
Groeten
Andi