Kunststof is waarschijnlijk niet zo'n goed idee. Probeer het eens met apothekersflessen.
Tja, waar moet ik nou een apothekersfles vandaan halen waar ook nog eens 2 liter in past :D
Ik vond zo'n bruine "Hohes C"-fles wel heel geschikt... bovendien kun je hem dichtknijpen, zodat er geen lucht meer in de fles zit.
Film ontwikkelen is saai.
Ja, dat klopt... vooral omdat je niets ziet en het maar één keer kunt doen :D Maar wat ik bedoelde, is dat het heel zelden voorkomt dat ik ALLE foto's op een film hard of zacht wil hebben. Ik zou eigenlijk altijd kunnen overontwikkelen... als ik dan een harde foto wil, push ik hem en bij een zachte foto pull ik hem... dus bij het fotograferen onder- of overbelichting :) maar dat gaat zeker niet zo werken... ik denk het is het een of het ander :)
Als je zo'n echte punk-look uit de jaren 80 wilt, kopieerden ze hun negatieven meerdere keren met een kantoorkopieermachine.
Nee nee, zo extreem is het niet :)
Ik ben vooral dol op twee soorten foto's:
[color="#FF0000"]
Voor portretten of modelfoto's, waarbij je mooi met het licht kunt spelen, vind ik dit contrast leuk:
[/colo
Optimale foto...Voor mij niet te zacht en niet te hard
(sorry voor de inhoud van de foto, maar het is gewoon de perfecte foto :rolleyes: )
[color="#FF0000"]
Voor foto's in de buitenlucht of heel gewone alledaagse foto's met vrienden vind ik hardere foto's weer beter:
[/colo
Licht Harder
Harder
Het hardst
Voor mijn idee is de eerste foto (met de vrouw) nu zacht en optimaal. Ik weet niet hoe anderen dit zien... ik vind het gewoon leuk als sommige details (bijv. sproeten, rimpels, enz.) op de foto verdwijnen. Maar wie tot nu toe alleen met ATM49 heeft gewerkt, droomt van zulke foto's :( Deze foto is trouwens ontwikkeld met xtol...daarom heb ik de ontwikkelaar nu maar eens besteld :D
De laatste drie foto's zijn gemaakt met een "Technical Pan" B)
Het hoogste contrast dat ik met mijn ATM49 heb kunnen bereiken, is deze door mij ontwikkelde foto:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Hoewel ik moet toegeven dat de achtergrond echt slecht gekozen is :-D
Inmiddels komen er uit de ATM49 alleen nog maar foto's waarbij je denkt dat er chocolade door de ontwikkelaar is gemengd :-D Hoewel ik er pas 4-5 filmrolletjes in heb ontwikkeld... en dat ook nog eens verdeeld over 2 liter :)
Zo, nu even naar cfb_de (ik heb net je antwoord gelezen):
Allereerst bedankt voor je reactie.
Oh, kan ik de flesjes gewoon bij de apotheek kopen? Dan ga ik die eens aanschaffen.
Wat RODINAL betreft, was ik ook net aan het overwegen... maar toen las ik zoveel negatieve dingen dat ik toch liever voor Xtol heb gekozen :) Hoewel ik eigenlijk liever een vloeibaar concentraat had genomen. Eigenlijk heb ik gelezen dat juist RODINAL NIET geschikt is om te pushen en dat het extreem grove korrel geeft :lol:
Ja, losse film zou voor mij het beste zijn en de Fomapan 100 heeft me helemaal (in ieder geval bij ÉÉN ontwikkeling) overtuigd. Maar dan vraag ik me af hoe ik de stukjes film in de camera moet verwisselen :lol: Kun je daar oude patronen voor gebruiken? Ik denk dat de patronen niet 100% lichtdicht blijven. Of zijn er speciale patronen die je steeds weer kunt openen?
Zo
,
en nu even in het algemeen: sorry voor dit lange verhaal :)
Groeten
Andi