Gast
Ik heb een aantal zwart-witnegatieven die door onderbelichting of onderontwikkeling vrij vaag zijn.
In een oud handboek ("Dunkelkammerpraxis" van Heinrich Freytag) heb ik een beschrijving gevonden over hoe je vage negatieven kunt versterken. Ik heb de betreffende pagina geüpload.
Daarin wordt bij "Versterken" de bereiding van enkele chemicaliën beschreven, evenals de opmerking dat er hiervoor ook tabletten zijn om op te lossen.
Daarover de volgende vragen:
Hoe heet dit "oppeppen" van zwart-witnegatieven in vaktermen? (Ik wil op Google zoeken naar meer informatie)
Waar zijn de genoemde chemicaliën verkrijgbaar? Aangezien ik niet te veel wil rommelen, geef ik de voorkeur aan kant-en-klare oplossingen of juist de genoemde "tabletten"
Waar vind ik meer informatie over het laboratoriumproces?
Hartelijk dank,
Wolfgang[ATTACHMENT NOT FOUND]
Gast
Weet hier echt niemand iets van...?
Wolfgang
Ik heb een aantal zwart-witnegatieven die door onderbelichting of onderontwikkeling vrij zwak zijn.
In een oud handboek ("Dunkelkammerpraxis" van Heinrich Freytag) heb ik een beschrijving gevonden over hoe je zwakke negatieven kunt versterken. Ik heb de betreffende pagina geüpload.
Daarin wordt bij "Versterken" de bereiding van enkele chemicaliën beschreven, evenals de opmerking dat er hiervoor ook tabletten zijn om op te lossen.
Daarover de volgende vragen:
Hoe heet dit "oppeppen" van zwart-witnegatieven in vaktermen? (Ik wil op Google zoeken naar meer informatie)
Waar zijn de genoemde chemicaliën verkrijgbaar? Aangezien ik niet te veel wil knoeien, geef ik de voorkeur aan kant-en-klare oplossingen of juist de genoemde "tabletten"
Waar vind ik meer informatie over het laboratoriumproces?
Hartelijk dank,
Wolfgang[ATTACHMENT NOT FOUND]
ChristianKolinski
Weet hier echt niemand iets van...?
Kwikversterkers vind je tegenwoordig niet meer.
De verkoop van kwikchloride aan particulieren is, als ik me goed herinner, tegenwoordig niet meer toegestaan – en dat is waarschijnlijk maar goed ook.
WolfgangMoersch
Een koperen versterker zou een optie zijn. Maar als er niets is, heeft dat ook niet veel zin. Probeer het maar eens, slechter wordt het zeker niet.
Gast
Een koperen versterker als een mogelijkheid. Maar als er niets is, heeft dat ook niet veel zin. Probeer het maar eens, slechter wordt het zeker niet.
Waar kun je zoiets kant-en-klaar kopen...?
Wolfgang
WolfgangMoersch
Bij mij, of bij Impex – dat kan dan wel een paar dagen duren.
Groeten
rmrts
Hallo,
Ik had vroeger (vele jaren geleden) eens heel dunne negatieven. Je kon er alleen iets op zien als het licht uit een bepaalde hoek viel.
Ik heb die negatieven toen met donkerveldverlichting gefotografeerd.
Dat leverde heel bruikbare resultaten op, als ik me goed herinner.
De moeite is het echter alleen waard als de negatieven belangrijk zijn.
Met vriendelijke groeten
Reinhold
Gast
Hallo,
Ik had vroeger (vele jaren geleden) eens heel dunne negatieven. Je zag er alleen iets van als het licht uit een bepaalde hoek viel.
Die negatieven heb ik toen met donkerveldverlichting gefotografeerd.
Dat leverde heel bruikbare resultaten op, als ik me goed herinner.
De moeite loont echter alleen als de negatieven belangrijk zijn.
Met vriendelijke groeten
Reinhold
Nou ja, ik had me al een chemische oplossing voorgesteld....
Hoe heb je dat met die donkerveldverlichting gedaan?
Wolfgang
rmrts
Hallo,
Hoe heb je dat met de donkerveldverlichting gedaan?
Wolfgang
- Een uitsnede op negatiefformaat uit zwart karton geknipt
- Het negatief daarachter gemonteerd
- Met 2 lampen rechts en links zo belicht dat het licht schuin op het negatief valt.
- Als achtergrond zwart karton of beter nog stof (heel mat zwart!)
- Het negatief gefotografeerd.
Dat was het al.
Oh ja, de laagzijde van het negatief naar de camera, als ik het me goed herinner.
Het zichtbare beeld verschijnt als positief en ontstaat door het strooilicht.
Als er licht van achteren als doorlicht op valt, verdwijnt het effect geheel of gedeeltelijk.
Je kunt het negatief eens tegen een zwarte achtergrond houden en kantelen, dan zie je het effect.
Als chemisch proces ken ik alleen dat met het kwik-sublimaat. Maar daar durfde ik destijds niet aan te beginnen.
Het is toch behoorlijk giftig.
Met vriendelijke groeten
Reinhold
Wolfgg
Hallo Wolfgang!
Als de negatieven belangrijk zijn: scan ze voor de zekerheid eerst even in, zodat de "vergrotingen" in het ergste geval nog met een inkjetprinter kunnen worden afgedrukt, mocht er iets misgaan. Zo kun je op het scherm meteen zien wat er maximaal nog uit te halen valt en of het de moeite waard is. En: alle versterkingsmaatregelen leveren geen negatief op dat gelijk is aan een correct belicht/ontwikkeld negatief, maar verzachten alleen de pijn van de fotograaf een beetje. Versterken is niets anders dan de laatste strohalm als je zelfs met het hardste papier geen bruikbaar beeld kunt produceren.
Over het algemeen zouden de methoden die onze voorouders gebruikten en die tegenwoordig alleen nog via ruwe chemie toegankelijk zijn, uitsluitend mogen worden toegepast door mensen die goed thuis zijn in de chemie. Er komen namelijk heftige ingrediënten bij kijken zoals dichromaten, brencatecine, zoutzuur, bijtende soda enz., waardoor je stoffen in huis hebt die ondeskundigen (kinderen) nooit in handen mogen krijgen. Voor wie er "even snel en hopelijk nooit meer" mee te maken heeft, is dit geen haalbare kaart. Er blijven dus alleen het door wm genoemde product en de donkerveldmethode over. Wie zelf diafilms ontwikkelt, zou via een sterk verlengde eerste ontwikkeling nog een steiler duplicaatnegatief kunnen maken. Ik raad af om twee keer over te kopiëren naar steil negatief filmmateriaal, dat kost veel tijd en zenuwen (stofprobleem) en de scherpte lijdt er te veel onder.
Groeten, Wolfgang
Gast
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik begin langzaam afscheid te nemen van de chemische oplossing, hoewel ik dat eigenlijk het prettigst had gevonden.
Ik heb niet zoveel van die vloeistof nodig en zo’n verpakking kost al snel 20 tot 30 euro... En bij onderbelichting helpt het toch niets...
Het gaat om 6x9-negatieven (en slechts een paar 24x36), die voor mij echter wel belangrijk zijn en die deels ook een sterke krul hebben.
Verder heb ik alleen een 35mm-diascanner, die niet echt geschikt is voor negatieven, dat heb ik al uitgeprobeerd. Ik heb ook geen doorlichtscanner, die nodig zou zijn voor 6x9. Maar ik heb een 6x9-vergroter (Teufel) met reprotafel, misschien kan ik daar iets mee...
Dat met de donkerveldverlichting zou ik wel eens willen proberen...
Maar aangezien het, zoals gezegd, voornamelijk om 6x9-negatieven gaat, denk ik dat dat met de donkerveldverlichting alleen werkt als de negatieven helemaal vlak liggen. Daarvoor zou ik het negatief tussen twee glasplaten moeten klemmen... of dat dan nog werkt met de zijdelingse verlichting?
Misschien moet ik daar echt eens een beetje mee gaan spelen...
Misschien heeft iemand hier nog ervaring mee en kan hij/zij mij wat tips geven....
Wolfgang
Wolfgg
Hallo Wolfgang!
Voor 6x9-film heb je geen speciale (en dure) filmscanner nodig; een aanzienlijk goedkopere flatbedscanner met een doorlichtunit, zoals bijvoorbeeld de Epson 4870, 4990, V700 enz., volstaat. Misschien kun je er een lenen van iemand die je kent.
Groeten, Wolfgang
Gast
Hallo Wolfgang!
Voor 6x9-film heb je geen speciale (en dure) filmscanner nodig; een aanzienlijk goedkopere flatbedscanner met een doorlichtunit, zoals bijvoorbeeld de Epson 4870, 4990, V700 enz., is voldoende. Misschien kun je er een lenen bij iemand die je kent.
Groeten, Wolfgang
Oké. Ik bedoelde ook zo'n doorlichtscanner. Mijn scanner heeft geen doorlichteenheid en zonder die lukt het niet, dat heb ik al geprobeerd...
Maar ik wilde alleen daarom geen nieuwe scanner kopen... Helaas heeft niemand in mijn kennissenkring zo'n ding.
Wolfgang
Gast
Ik heb toch eens op internet naar verschillende doorlichtscanners gekeken... die kosten ook al zo'n 100 euro
Beef
Hallo Wolfgang,
Ik heb hier even een pagina uit mijn handleiding voor vergroters voor je ingescand :lol:
Hier staat uitgebreid beschreven hoe die donkerveldverlichting werkt.
Er staat zelfs een afbeelding bij. De opstelling is echt heel eenvoudig.
Bij mijn vergroter kun je de slede, waarin de negatieven worden vastgeklemd, eruit halen.
Misschien kan dat bij die van jou ook en kun je die er dan voor gebruiken. Anders moet je iets bedenken... misschien met een nieuw cd-doosje :rolleyes:
De afstand tot de grond kun je bijvoorbeeld krijgen door het geheel op twee hoge boeken te zetten of zo... je moet gewoon improviseren.
De camera erboven kun je gewoon met een normaal camerastatief vasthouden.
Hier is de handleiding:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Groeten
Andi
Gast
Dat ziet er goed uit. Mijn vergroter (Teufel VG 6x9) heeft inderdaad een uitneembaar 6x9-filmvlak, waarin ook twee glasplaten zitten waartussen de film wordt geklemd.
Ik moet eens wat experimenteren om te zien hoe ik dit het beste kan belichten....
Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie
Groeten
Wolfgang :rolleyes:
Beef
Hoi Mausebä,
Ik weet niet of je je probleem al hebt opgelost, maar ik had onlangs hetzelfde probleem.
Ik was op een feestje en heb daar veel foto’s gemaakt. Helaas heb ik de film veel te weinig ontwikkeld, omdat mijn thermometer kapot was. Ik heb de film bij ongeveer 16 °C ontwikkeld in plaats van 20 °C (dat maakt een groot verschil in de ontwikkelduur).
Zelfs op het beste papier met gradatie 5 kon ik de foto's niet meer redden. Toen dacht ik aan de Tetenal Dokumol, die naar verluidt tot wel een gradatie meer uit de foto's haalt. Die had ik toevallig thuis, omdat ik hem ooit voor testdoeleinden had meebesteld, en ik heb meteen een badje gemaakt.
De ontwikkelaar is GEWELDIG!!! Ik kon er prachtige afdrukken mee maken met het diepste zwart, het helderste wit en prima grijsgradaties (in combinatie met papier met gradatie 5). De foto's zien eruit alsof ze van een perfect ontwikkelde film zijn afgedrukt :)
Het lijkt me bijna alsof hij 2 gradaties meer haalt :lol:
De mengverhouding was volgens mij 1+6. Normaal gesproken heeft mijn papier ongeveer 1,5 minuut nodig in elke gangbare ontwikkelaar (bijv. Tetenal Eukobrom)... hier echter ongeveer 3 minuten... dus wees niet verbaasd als het langer duurt. Dat is waarschijnlijk eigen aan deze ontwikkelaar.
Ook als je een film hebt die prima ontwikkelt, maar onderbelicht is, kun je dat ermee compenseren (binnen bepaalde grenzen)... in dit geval krijg je echter een hoger contrast met minder grijstinten.
Ik wilde je dat even laten weten...
Groeten
Andi
Gast
Hoi Andi,
Nee, ik heb het probleem nog niet opgelost en heb het ook even laten liggen, omdat ik andere dingen te doen had.
Het is echter zo dat de negatieven soms zo vaag zijn dat je alleen in het donkere veld (zie ook hierboven) iets zinnigs kunt onderscheiden....
Daarom betwijfel ik of jouw methode hier zou werken, maar ik zou toch wel eens wat van die Dokumol-soep aanschaffen om het te proberen. Welk papier met welke gradatie heb je daarbij gebruikt?
Groeten
Wolfgang
Beef
Hoi Wolfgang,
mijn negatieven zijn al extreem dun. Maar als ik ze gewoon voor een lamp houd, zie ik de donkerste plekken al een beetje.
Ik heb hiervoor Fomaspeed V. 311 (multigradepapier) gebruikt... met een contrastfilter ingesteld op gradatie 5. Je kunt natuurlijk ook papier met vaste gradatie en G5 gebruiken.
In de FOTOIMPEX-beschrijving hier van de Dokumol staat "...verwacht echter geen wonderen." Ik kan zeggen: "De ontwikkelaar verricht wonderen" :)
Nu zullen hier weer een paar mensen boos worden, maar: als niets helpt, kun je eens proberen korter te belichten en langer dan normaal te ontwikkelen...ook al duurt het enkele minuten, of zelfs een kwartier/half uur :lol: Zo heb ik ook al heel wat foto's min of meer gered.
En nog een tip: als je er op de een of andere manier in slaagt om een lichte afdruk van het negatief op het papier te krijgen, kun je de afdruk inscannen en op de pc een toonwaarde-/contrastcorrectie (of spelen met het contrast/de helderheid) uitvoeren. Dat heeft bij mij ook al gewerkt. Je gedigitaliseerde afbeelding wordt des te beter naarmate je meer gedifferentieerde grijstinten op het papier hebt en met een hogere dpi-resolutie scant. Let er daarbij op dat je automatische scherpte- en tooncorrecties in de scannersoftware uitschakelt... deze functies verslechteren de scans meestal :(
Het vage negatief met een negatiefscanner inscannen en corrigeren werkt niet echt... de scanner kan hier de toonwaarden niet goed onderscheiden... je moet het contrast eerst analoog/optisch een beetje oppeppen met je G5-papier en de Dokumol.
Groeten
Andi
Gast
Hallo Andi,
Ja, dat wil ik graag eens proberen.
Dokumol wordt echter alleen aangeboden in verpakkingen van 1 liter, goed voor ongeveer 5 m²... Maar ik heb maar een paar kleine oppervlakken waar ik dit op wil aanbrengen.
Ik heb ergens iets gelezen over flesjes van 100 ml, maar die worden nergens aangeboden. Wie kan mij een adres geven (indien mogelijk in München) waar ik zoiets ook in kleine hoeveelheden kan krijgen?
Hartelijk dank,
Groeten
Wolfgang