Hallo Wolfgang,
de mogelijkheden zijn:
1) Rol de films strak op in de tegenovergestelde richting (tegen de draairichting in), bij voorkeur met papier tussen de windingen om krassen te voorkomen, en bewaar ze zo een paar dagen (het kan ook weken duren).
Dat heb ik al geprobeerd, maar met weinig succes. Vooral bij de fragmenten heeft dat niet veel geholpen. Dat met het papier ertussen is een goede tip, maar de films zijn al behoorlijk bekrast (waarschijnlijk juist door het oprollen; als de film niet in de doos paste, heeft men er waarschijnlijk nog een beetje aan getrokken, waardoor de stofdeeltjes er dan goed in zijn gedrukt.....).
Trouwens, kan er achteraf nog iets tegen de krassen worden gedaan? (Als je het positief wilt bekijken, hebben de krassen ook iets nostalgisch... Bij modern videomateriaal wordt zoiets soms kunstmatig toegevoegd...)
2) Opnieuw spoelen, kan ook nodig zijn om te reinigen, daarna om te drogen in spiraalvorm omgekeerd (dus met de emulsie aan de buitenkant) helemaal naar binnen op de smalste plek schuiven. Water kan men eventueel wegcentrifugeren door de spoel (met de film erin) in een slacentrifuge te leggen (tegengewicht niet vergeten).
Dat vind ik het beste. Ik heb nog een ontwikkeltank met spiraalstructuren erin.
Waar moet je op letten bij het spoelen? Zijn er chemische toevoegingen nodig? Hoe lang moet het spoelen duren? Bij welke temperatuur?
3) De spiraal laten zitten en vergroten met een glazen tafel; de spiraal heeft ook een voordeel, hij drukt de film stevig tegen het bovenste (hopelijk anti-Newton) glas.
Nou ja, dat is nu juist het probleem, met de film gaat het redelijk. De vergroter (eenvoudig model) heeft echter slechts een naar beneden open opname, boven is alleen de condensorlens.... De fragmenten zijn daar praktisch niet te positioneren.....
Groeten, Wolfgang
Groeten, Wolfgang