jubsch Hallo! Ik heb een vraag over het ontwikkelen van film. Ik moet een Acros 100 ontwikkelen (rolfilm met belichting op 100) en ik heb nog Ultrafin Plus in huis. Nu geven verschillende tabellen ook verschillende ontwikkeltijden aan... en ik weet het even niet meer! In het Tetenal-gegevensblad staat helemaal geen tijd (dus wordt het waarschijnlijk niet aanbevolen), bij Fuji is er sprake van 7 minuten, bij ontwikkelingscalculators zelfs van 9 minuten. (alles is onduidelijk) Hebben jullie er ervaring mee? Gaan die twee goed samen of moet ik een andere ontwikkelaar kopen? Ik heb helaas niet echt ervaring met de Ultrafin, vroeger, toen ik nog meer ontwikkelde, gebruikte ik D76, maar dat loont nu niet echt meer de moeite, omdat ik zo onregelmatig ontwikkel. Alvast bedankt voor jullie tips, jubsch
Hoddy Hallo! Ik heb een vraag over het ontwikkelen van film. Ik moet een Acros 100 ontwikkelen (rolfilm met een belichting van 100) en ik heb nog Ultrafin Plus in huis. 11:45 min bij een verdunning van 1+4, schudden 1 keer per minuut Groeten Waldo
Gerd Helaas kan ik alleen nog maar een tijd toevoegen. ;) De uitgebreide DevChart zegt: Neopan 100 Acros ;Ultrafin Plus; 1+4 ;ISO 100; Min 6,5; 20 °C Ik heb goede ervaringen met die waarden. Geen idee waarom de waarden zo sterk afwijken. :( Gerd
jubsch Hm... ja, ik heb ook zulke grote afwijkingen gevonden... ;) Wat te doen? Sorry trouwens dat ik dit in het verkeerde forum heb gepost... het hoort eigenlijk meer thuis in het laboratoriumgedeelte...