Di3Happy
Hallo allemaal
Ik ben een complete beginner op het gebied van analoge fotografie en heb blijkbaar een van de lastigst te bedienen vergrooters gekregen die je als beginner kunt krijgen....
Helaas zat er geen handleiding meer bij het toestel; ik heb al het een en ander via internet gevonden, maar dat is helaas niet genoeg...
Ik wil eigenlijk alleen zwart-witontwikkelingen doen, dus voor mijn doeleinden werk ik liever met de meegeleverde kleurkop dan met de Micro Memory-kop, omdat ik dat veel eenvoudiger vind...
Het is echter zo dat ik het apparaat alleen aan de praat krijg met de Micro Memory-kop en als de Color-kop erop zit, gebeurt er helemaal niets. Waar kan dat aan liggen? Of heeft iemand hier nog een handleiding van dit type??
Groeten
Urnes
Dus even uit de losse pols. De ketting is altijd: stopcontact, transformator, kop, en daartussen de timer die op de transformator is aangesloten. De Durst ziet er, afgezien van de Micro Memory-kop, ook niet anders uit. Dus als de Memokop op de transformator werkt, gok ik op een defecte lamp in de Colorkop. Dat betekent: oude "lamp" eruit en nieuwe erin. De koppen zijn meestal zo ontworpen dat je dit zonder gereedschap kunt doen.
Groeten, Sven
Di3Happy
Hallo, allereerst bedankt voor je antwoord. De lamp is gloednieuw, ik had hem bij FOTOIMPEX besteld … Ik heb er echter geen timer van Durst tussen zitten, maar een eenvoudige merkloze. Dat zou toch eigenlijk geen rol moeten spelen? Of wel?
Urnes
Je moet even kijken wat het schakelvermogen van de timer is; dat moet minstens even hoog zijn als het vermogen van de lamp. Als het te laag is, gebeurt er in het beste geval niets, in het ergste geval
krijg je kortsluiting.
Krijg je de lamp zonder tuner aan, rechtstreeks via de transformator?
Groeten, Sven.
Di3Happy