musikbaer
Hallo,
waarmee moet ik rekening houden als ik bijvoorbeeld in een Jobo-bus de ontwikkelaar (bijv. ADONAL) in een verhouding van ~1:42 (6 ml Konzentrar op 254 ml water) aanmaak?
Groeten
Urnes
Ik was geneigd om nu iets sarcastisch te schrijven. Maar dat zou niet helpen.
Als het een ontwikkelaar is die je zo sterk kunt verdunnen (HC-110), dan krijg je een perfect ontwikkelde film. Elke ontwikkelaar heeft een minimumhoeveelheid die je niet mag overschrijden, als dat is wat je wilde weten.
Groeten, Sven.
musikbaer
Normaal gesproken wordt wel gezegd dat de verdunning 1:25 of 1:50 moet zijn, maar met 6 ml op het blikje is de verhouding 1:42, en bij 5 ml (wat je per ontwikkeling niet zou moeten onderschrijden) zou de verhouding 1:52 zijn.
Ik heb eens geprobeerd dit te berekenen volgens digitaltruth photo aan de hand van een Fomapan 100 en een Ilford FP4+ en kwam bij de eerste uit op 7 minuten en bij de tweede op 13 1/2 minuten ontwikkeltijd. Klopt dat?
De vraag is: hoe nauwkeurig moet het zijn, of zijn dit tolerantiewaarden?
Urnes
Bedoel je in het algemeen of met betrekking tot een bepaalde ontwikkelaar?
Ongeacht de ontwikkelaar liggen de tijden te ver uit elkaar. Waarschijnlijk te kort voor de Foma.
landpfarrer
Hallo,
ik
dat de belichtingstijden voor de films zo ver uit elkaar liggen, zegt niet zoveel. Het zijn immers twee verschillende films. Juist bij ADONAL/RODINAL lopen de tijden vaak sterk uiteen. Voor 1+50 heeft de Foma bij 100 ASA 7:15 minuten en de FP4+ bij 125 ASA 15 minuten (beide waarden van Darkroom Solutions, met hun gegevens heb ik betere ervaringen dan met die van digitaltruth). Hoe je dit hebt omgerekend naar 1+42 weet ik niet, maar beide tijden lijken me een beetje te lang.
Ik begrijp de achtergrond van de vraag nog niet helemaal. Voor welke Jobo-bus heb je 260 ml nodig? De 1510 heeft 250 ml nodig. Daarmee kun je goed werken met 5 ml + 250 ml, dan zit er weliswaar 5 ml "te veel" in de bus, maar dat maakt niet uit.
Ik
Groeten, Jörg
musikbaer
Hallo Urnes,
Ik bedoel het in het algemeen. Ik probeer de verhoudingen tussen de verschillende factoren te begrijpen: ontwikkelaar, verdunning en tijd.
€
Hallo Jörg,
Ik heb hier een Jobo 1100 om mee te oefenen en ik heb geprobeerd de tijden te berekenen op basis van de verhoudingen 1:25 en 1:50. Ik heb een gemiddelde factor berekend op basis van tijd en verdunning en die toegepast op de verdunning van 1:42. Ik weet dat je ook een factor van 42/50 zou kunnen nemen (dat vond ik in eerste instantie waarschijnlijk te eenvoudig ;) ).
Groeten
fototiger
Hallo,
€
Begrijp ik het goed dat je geïnteresseerd bent in een soort formule of richtlijn die aangeeft hoe verdunningen de ontwikkeltijd beïnvloeden? Dus bijvoorbeeld: 1+25 levert ... minuten op, 1+26 levert ... op, 1+27 levert
… enzovoort. Ik zou niet weten of zoiets in deze vorm bestaat.
€
Ik bedoel, ontwikkelen is een wetenschap, maar je hoeft er geen wetenschap van te maken. Vooral bij RODINAL rond ik de vloeistofhoeveelheden graag een beetje af, als ik de RODINAL dan beter kan doseren (afmeten). Daarom gebruik ik vaak iets meer vloeistof in totaal dan ik nodig zou hebben om de spoelen onder te dompelen.
€
Ik vraag me ook af of je elke keer zo precies 5 of 6 ml kunt afmeten, alleen al daardoor heb je al een onzekerheid. Het belangrijkste is daarom continuïteit. Vind je eigen werkwijze bij het ontwikkelen en voer je eigen fijnafstemming door. Ook bij de temperaturen is het vergelijkbaar: je weet ook niet 100% zeker of je thermometer nauwkeurig is en of 20° ook echt 20° is. Het is echter belangrijk dat je altijd dezelfde thermometer gebruikt en daarmee de gewenste resultaten benadert.
€
Voor 500 ml RODINAL gebruik ik 500 ml water en 10 ml RODINAL; al het andere vind ik te lastig om af te meten. Ik ben er ook achter gekomen dat mijn resultaten beter worden als het water ongeveer 19,5° in plaats van 20° (gemeten op mijn thermometer) heeft.
Renate
Er bestaat geen formule waarmee de ontwikkeltijd voor verschillende concentraties kan worden berekend. Elke ontwikkelaar heeft zijn eigen verhouding tussen concentratie en ontwikkeltijd. Je kunt alleen maar gissen en uitproberen. Het is het eenvoudigst om de door de fabrikant geteste concentraties aan te houden.
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
grommi
Bij RODINAL (ADONAL) zijn de tijden evenredig. Bijvoorbeeld: halve concentratie -> dubbele tijd. Bij veel andere ontwikkelaars is dat niet het geval.
En nee, het ontwikkelen van films is geen wetenschap, maar een ambacht.
Florek
Bij RODINAL (ADONAL) zijn de tijden evenredig. Bijvoorbeeld: halve concentratie -> dubbele tijd. Bij veel andere ontwikkelaars is dat niet het geval.
Bovendien verandert het contrast met de verdunning, wat uitstekend kan worden gebruikt om de belichting te regelen. Een aanpassing van de ontwikkeltijd aan de gewijzigde verdunning levert dus niet noodzakelijkerwijs een identiek negatief op.