v-toya
Hallo,
Je kunt ontwikkelaars zoals D76, ID11, Microphen, Perceptol en vele andere in verschillende mengverhoudingen gebruiken.
Ofwel als stockoplossing, ofwel 1+1, 1+4 met bijbehorende, langere belichtingstijden.
Mijn vraag: maakt het voor het negatief verschil of ik de stockoplossing of de "verdunde" versie gebruik?
Bedankt en groeten, Martin
WolfgangMoersch
Het maakt wel degelijk een verschil, maar dat valt pas echt op bij een directe vergelijking.
Bij alle genoemde ontwikkelaars is het sulfietgehalte relatief hoog. Als de oplossing sterker wordt verdund, is het resultaat doorgaans minder met een fijne korrel, maar wel wat ruwer.
mwiss
...daar heb ik een vraag over: een verdunning van 1:200 leidt bij een bepaalde ontwikkelaar tot een ontwikkeltijd van ongeveer 62 minuten. Klopt dat? Is het niet zo dat zo'n lange tijd geen verandering in het proces teweegbrengt, of dat de ontwikkeling zelfs stopt?
WolfgangMoersch
Welke ontwikkelaar bij welke verdunningsgraad en na welke tijd is werk weigerd vanwege een gebrek aan substantie, is niet precies te zeggen.
Geloof kan bergen verzetten – soms juist omdat het niet afhangt van de kracht van het geloof. Bij sommige formuleringen kan het werken, bij andere is het volledig uitgesloten. Er moet op worden gelet dat de minimale hoeveelheid concentraat (volgens de fabrikant) nog ongeveer aanwezig is. Naarmate de verdunning toeneemt, neemt ook de oxidatiebescherming af; zelfs als de betreffende ontwikkelaarssubstantie nog niet volledig is uitgewerkt, kan deze voortijdig verdwijnen.
Groeten
wm