Tandemfahren
Hallo aan alle professionals en ervaren laboranten!
Aangezien ik hier nieuw ben: mijn naam is Frank, in het dagelijks leven ben ik botenbouwer aan het STA-meer en sinds een paar jaar waag ik me aan zwart-witfotografie.
Maar tot nu toe ben ik hooguit een amateur met een speelse inslag...
Mijn favoriete project zijn zwart-witprojectiedia’s. Het omkeren van het opnamemateriaal heeft naar mijn mening een aantal nadelen, die ik graag zou willen wegwerken:
-beperkte materiaalkeuze
-vrijwel elke opname met belichtingsreeks
-geen contrastregeling en geen wedeln mogelijk
Dus heb ik van een paar mooie negatieven mooie afdrukken gemaakt van ca. 17x25 cm en daarvan papieren negatieven getrokken, zoals beschreven bij Ilford.
Ziet er tot nu toe goed uit! Ik heb ook de grijswaardetransmissie gecontroleerd met behulp van een grijswaaier. En dan komt het knelpunt:
Hoe maak ik nu de dia? Voor alle duidelijkheid: ik wil het papieren negatief met de camera fotograferen, dat wordt in het negatiefproces een dia.
Het ZOU er tenminste één moeten worden, harrharr.
De heel onbeduidende misstappen (misstappen? misstappen??) zoals gewone opnamefilm in negatievenontwikkelaar heb ik mezelf meteen bespaard (d.w.z. ik heb er maar één keer een gemaakt op een film die ik toevallig in de camera had, met het verwachte resultaat)
Op dit moment probeer ik het met Maco Ort 25 in verdunde Dokumol; dat geeft nu weliswaar al grijstinten, maar de maximale zwarting is eerder een soort
"middelbruin".
Weet iemand welke truc ik nodig heb? Ik bedoel niet iets laten doen door meneer Wehner, hè, ik wil mijn pret zelf koken!
Nog iets: ja, aan het afknippen van het positief en omkeerontwikkeling heb ik ook al gedacht. Maar alles op zijn tijd...
Bedankt voor "relevante tips" en opbouwende kritiek!
Frank
P.S. Waar vind ik het artikel "Kehret um", dat iedereen behalve ik kent? Ik ben nu eenmaal een groentje achter de computer.
bernhardmangelsgmxde
Waarom gebruik je niet gewoon gewone diafilm, dus in kleur, en fotografeer je daarmee de gewone zwart-witfoto’s? Als de belichting goed is, zou er ook geen al te opvallende kleurzweem moeten zijn.
(Dat is mijn aanpak om zwart-witfoto's in diaseries te verwerken, tot nu toe echter met matig succes; 13x18 baryt-afdrukken die niet echt vlak zijn geworden (ander project...) zien er op 130 x 200 cm niet zo spannend uit...)
Of wil je alles zelf doen?
Tandemfahren
Ja, bedankt, dat heb ik ook al geprobeerd, maar het resultaat was matig.
Afgezien van de wens van een klusser om alles zelf te doen (ja ja, bomen kappen, klein hakken, plat slaan, wild rund schieten, gelatine maken...), is het probleem bij het gestandaardiseerde E6-proces net als bij het omdraaien van de opnamefilm: er is geen contrastregeling mogelijk.
Dat wil zeggen: eerst zwoeg ik me in het zweet om de best mogelijke afdruk te krijgen en dan is zwart op de dia weer niet zwart.
Er schijnen tegenwoordig al beamers te zijn die op het gebied van niet-projecteren verbazingwekkende prestaties leveren... Een projectiebeeld leeft van het contrast, dat heb ik net geleerd van mijn halfbakken experimenten!
Wat ik voor ogen heb, is zo'n geniale bijdrage van iemand die verstand heeft van scheikunde (ik had 25 jaar geleden op school eens een 10 voor scheikunde, daar zie je het weer: non scholae sed scholae discimus ǂrch).
De film geeft gemakkelijk veel zwart af, als je hem maar goed belicht en kookt – maar op de foto ziet het er niet zo rooskleurig uit, of liever gezegd: te rooskleurig.
Misschien zit ik er wel helemaal naast en is het fotograferen van afdrukken veel beter – maar ik wil gewoon ook eens creatief zijn.
En ik ben ook wel een beetje bang voor het omkeerontwikkelen.
Groeten
Frank Bleyer
Nordlicht
Hallo Frank,
heb je er al eens over nagedacht om de originele filmnegatieven rechtstreeks op film te contactdrukken?
Ik heb goede ervaringen met Kodak Eastman Print Release Film. Dat is een orthochromatische bioscoopfilm die wordt verwerkt als zwart-witfotopapier; het wippen is misschien wat lastig, maar het contrast kun je goed individueel regelen via de belichtingstijd en de ontwikkelaar.
Dat bespaart het overzetten naar papier, en als je er een langere rol van wilt maken, loont het de moeite om een rol van 100 ft te kopen.
Dat zou mijn suggestie zijn, zolang het niet de bedoeling is om de afdrukken te documenteren of uitsneden te maken.
Christoph