Tandemfahren
Witam wszystkich profesjonalistów i doświadczonych techników laboratoryjnych!
Ponieważ jestem tu nowy: nazywam się Frank, na co dzień jestem konstruktorem łodzi nad jeziorem STA, a od kilku lat próbuję swoich sił w fotografii czarno-białej.
Jak dotąd jestem jednak co najwyżej amatorem z zamiłowaniem do eksperymentów...
Moim ulubionym projektem są czarno-białe slajdy projekcyjne. Odwrócenie materiału fotograficznego ma moim zdaniem kilka wad, których chętnie bym się pozbył:
- ograniczony wybór materiałów
- praktycznie każde ujęcie wymaga serii ekspozycji
- brak kontroli kontrastu i niemożność stosowania techniki „wedeln”
Więc zrobiłem ładne odbitki z kilku ładnych negatywów o wymiarach ok. 17x25 cm i z nich wyciągnąłem papierowe negatywy, tak jak opisano w instrukcji Ilforda.
Jak na razie wygląda to dobrze! Sprawdziłem też przenoszenie wartości szarości za pomocą klina szarości. I tu pojawia się sedno sprawy:
Jak teraz zrobić diapozytyw? Żeby było jasne: chcę sfotografować papierowy negatyw aparatem, co w procesie negatywowym da mi diapozytyw.
A przynajmniej POWINNO dać, harrharr.
Całkiem błahych pomyłek (pomyłek? pomyłek??), takich jak zwykły film fotograficzny w wywoływaczu negatywów, od razu sobie odmówiłem (tj. zrobiłem tylko raz jedną na filmie, który akurat miałem w aparacie, z oczekiwanym rezultatem)
W tej chwili próbuję z Maco Ort 25 w rozcieńczonym Dokumolu; daje to już wprawdzie odcienie szarości, ale maksymalne przyciemnienie jest raczej czymś w rodzaju
„średniego brązu”.
Czy ktoś wie, jakiej sztuczki potrzebuję? Nie mam na myśli czegoś w stylu zlecenia tego panu Wehnerowi, bo przecież chcę samemu się tym bawić!
Jeszcze jedno: tak, myślałem już o odcięciu pozytywu i wywołaniu odwróconym. Ale wszystko po kolei...
Dziękuję za „przydatne wskazówki” i konstruktywną krytykę!
Frank
P.S. Gdzie znajdę ten artykuł „Kehret um”, który znają wszyscy oprócz mnie? Jestem po prostu kompletnym nowicjuszem przy komputerze.
bernhardmangelsgmxde