AndreMilchewski
Hallo,
Ik wil Adox CHS-films in APH 09 ontwikkelen bij
temperaturen onder de 20 °C.
Helaas heb ik daar geen ontwikkeltijden voor kunnen vinden.
Eigenlijk zou een tijdsaanduiding voor 24 °C voor mij al voldoende zijn,
dan kan ik alle andere tijden zelf berekenen.
Heeft iemand hier al eens iets mee getest?
cfb_de
Hallo Andre,
Ik heb een paar honderd R50-filmrolletjes in RODINAL bij 16 °C ontwikkeld. 1 minuut voorverwarmen bij 20 °C en daarna 8,5 minuten in RODINAL 1+25 met een kantelcyclus van 15 seconden bij 16 °C.
Dat kan je als richtlijn dienen, maar niet als recept. Daarvoor verschillen de andere vrijheidsgraden van de filmontwikkeling en belichting tussen jou en mij toch te veel. Bovendien heb ik RODINAL gebruikt en niet R09.
Sinds enige tijd ben ik echter van de R50 afgestapt en heb ik deze vervangen door de TMX.
Met vriendelijke groeten,
Franz
piu58
Pas per minuut temperatuurdaling een factor van 1,13 toe. Voor de sterk aanbevolen 16 °C dus een factor van 1,63.
Tandemfahren
Halle,
omdat ik zelf ook wat worstel met de CHS: waarom worden er dan 16 aanbevolen? R09 1+80 20 warm koelt bij mij de 25 in iets minder dan een kwartier – nou ja, 12 minuten – tot hij nog maar half gaar is, heb ik de indruk. En dat is niet op ISO 25.
Met vriendelijke groeten
Frank Bleyer
cfb_de
Hallo Frank,
omdat je bij lagere temperaturen met RODINAL minder korrel krijgt en tegelijkertijd bij klassieke films nog steeds ongeveer de nominale gevoeligheid bereikt.
Er is echter een grenswaarde: na 15-17 minuten is RODINAL 1+50 bij 20 °C uitgewerkt en bijna zonder effect. Deze tijd verlengt zich ongeveer in dezelfde mate als de ontwikkeltijd bij lagere temperaturen.
Bovendien is het in de winter 16 °C in mijn keuken. En daar wordt ontwikkeld.
Franz
Tandemfahren
Hallo Franz,
Dat was maar 5 minuten voor de belichtingstijd, en dat bij een kamertemperatuur van 16°!
Als ik het goed begrijp, heb ik bij 1+80 en 16-18° voor de 25'er hooguit een kalender nodig?
Klopt dat? Komt hij dan dichter bij de beloofde ISO 25 of eerder nog minder?
Groeten
Frank
cfb_de
Hallo Frank,
bij 1+80 en 16 °C is de badoplossing al uitgewerkt voordat de film licht is ontwikkeld. Neem 1+40 en begin met de berekende tijd. Dat is ook al op het randje. Ik win tijd door een agressiever kantelritme en krijg de 50-film op meer dan 50 ASA. Met de 25'er heb ik nooit iets gedaan, die is me iets te traag.
Bovendien gooi je dan geen kilo ontwikkelaar door de lucht, maar slechts een halve.
Franz
AndreMilchewski
Bij 1+80 en 16 °C is de badvloeistof al uitgewerkt voordat de film licht is ontwikkeld.
Deze ervaring kan ik niet bevestigen.
Zelfs met 1+200 bij 16° (ik heb het hier over APH09)
heb ik eerder last van overontwikkeling
– ik kan de ontwikkeltijd niet zo goed inschatten.
cfb_de
Bij 1+80 en 16 °C is de badvloeistof al uitgewerkt voordat de film licht is ontwikkeld.
Deze ervaring kan ik niet bevestigen.
Zelfs met 1+200 bij 16° (ik heb het hier over APH09)
heb ik eerder last van overontwikkeling
– ik kan de ontwikkeltijd niet zo goed inschatten.
Standaardontwikkeling?
Dat kan best zo zijn. Dat lukt echter ook zonder randhype met RODINAL/R09 net zo goed. Paardenpis of Nescafé in de pot en het ontwikkelt net zo evenwichtig en zacht. (Klinkt laat, is ook zo bedoeld, maar is gebaseerd op feiten!)
25 uur in de standaardoplossing van "TIP"-Lälichkaffee zorgt bij 20 °C in de stand voor prima kopieerbare HP5+-negatieven. De hypermoderne "Stain" regelt de details voor iedereen die op vaste gradatie "2" vergroot.
N8,
Franz
Tandemfahren
@Franz
Lieve schat, zijn we aan het polemiseren, mmmmm? Doen we dat soort dingen op het forum, mmmm?
Alleen al om jullie te laten zien dat ik zelfs zonder Lälitschkaffee langer opblijf:
a) Lälitschkaffee heeft geen toegang tot mijn keuken, net als jouw paardenpis.
b) Ik heb inderdaad zelf, zo niet met 1+200, dan toch met 1+100 APH09-films ontwikkeld, CHS25 volgens de zakkalender in een ritme van 1 minuut.
Dat is het ritme waarmee hij moet... de 25-er wil graag opzwellen, dus ik dacht gewoon, nou, als Mirko het al zegt, komt het wel goed...
De schaduwweergave valt toch altijd weg (vergeleken met ATM49 of zelfs Emofin), daar kan ik niet zo goed mee omgaan.
Met meer licht vervagen de hoge lichten.
En als je nog langer ontwikkelt, ziet het er echt slecht uit.
Misschien praten we wel langs elkaar heen, het zou ook aan de film kunnen liggen (25, 50 of 100)?
Voorlopig is de ADOX alleen nog maar in de mist te vinden
Nähtli
Frank