Hmm... Ik heb tot nu toe echter zeer goede ervaringen met deze ontwikkelaar. En ik ben er nu eenmaal “op ingesteld”. Zomaar overschakelen naar een nieuwe ontwikkelaar zou betekenen dat ik eerst weer een paar testfilmrolletjes moet opmaken. Daar heb ik niet echt zin in. Bovendien zou ik dan al mijn belichtingstijden opnieuw moeten berekenen (film, temperaturen, push-factoren) Ik heb dat eens uitgerekend voor de Ultrafin en de waarden zijn bevestigd, d.w.z. er is een zekere "stabiele basis" waarop ik kan vertrouwen. Bij RODINAL weet ik niet hoe lang die er nog zal zijn (vanwege Agfa en zo). Vroeger had ik de ATOMAL van Agfa... die is ook niet meer te krijgen, daarom ben ik enige tijd geleden overgestapt op Ultrafin Plus. Misschien is het geen toverdrank. Maar ik kan er goed mee werken, ik vind de resultaten mooi en ik weet ongeveer hoe het eruit zal zien. Bovendien wil ik niet beginnen met het aanschaffen van talloze verschillende ontwikkelaars, omdat de ene niet goed overweg kan met T-kristallen, de andere te hard werkt... Dan heb ik namelijk weer het probleem dat ik grote verpakkingen heb die ik niet allemaal kwijt kan :angry:
Natuurlijk zou een poederontwikkelaar een alternatief zijn. Dat was de ATOMAL. Jammer dat die er niet meer is! Of is er een vervanging? Ik heb daar ooit iets gehoord over A49 of zo *peinzend*
Dus: wie kent er een fijnkorrelige poederontwikkelaar die
- geschikt is voor APX, TriX/PlusX en FP4/HP5
- ongeveer 1 liter oplossing oplevert (5 liter is bijvoorbeeld alweer te veel)
- goed vergelijkbaar is met ATOMAL
?