Andreas_23
Hallo!
Ik heb een tijdje geleden een halve liter RODINAL gekocht. Maar inmiddels ben ik grotendeels overgestapt op HRX-II en gebruik ik de RODINAL alleen nog maar voor Adox CHS-films. Met de kleine hoeveelheden die ik bij 1+50 nodig heb, raakt de fles helemaal niet leeg en blijft de RODINAL maar staan. Dat zette me aan het denken: zou je RODINAL niet ook als papierontwikkelaar kunnen gebruiken? De chemische processen zouden toch vergelijkbaar moeten zijn. Heeft iemand dit al eens gedaan? De concentratie zou waarschijnlijk wel aanzienlijk hoger moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
Wolf_XL
...het werkt wel – maar je zult er niet veel opbrengst mee halen... Aangemaakte RODINAL wordt namelijk in een mum van tijd ranzig. Als ik jou was, zou ik de RODINAL in bruine glazen flesjes doen en gewoon opgebruiken. In glazen verpakkingen is RODINAL vrijwel onbeperkt houdbaar. Kenners beweren zelfs dat het met de jaren alleen maar beter wordt... ;-)
orwograph
Precies, RODINAL bederft niet zo snel. Als papierontwikkelaar moet je het 1:10 verdunnen, heb ik ooit gelezen. Door de zuurstof in het water gaat het blijkbaar vrij snel kapot; ik vind het zonde om dat spul zomaar weg te gooien. Als je er echt vanaf wilt, geef het dan weg aan een zwart-witbeginner, die zal er blij mee zijn. Of verkoop het op eBay voor een euro.