xamxam Hallo allemaal, ? Nadat ik het C41-proces bij kamertemperatuur heb geprobeerd (met aanzienlijk langere belichtingstijden) en er (althans voor mij) perfecte negatieven uitkwamen, vraag ik me af of dat niet ook bij E6 kan? Voor C41 staan er in de handleidingen immers ook tijden vermeld voor verschillende temperaturen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het niet mogelijk is om het E6-proces bij lagere temperaturen (minstens 30°) uit te voeren met een aangepaste belichtingstijd? Op internet vind ik hier helaas helemaal niets over. Heeft iemand hier ervaring mee, of is het wishful thinking van mijn kant? Bedankt! ? Groeten, Max
Wolf_XL ...dat zal waarschijnlijk niet zo eenvoudig gaan. Bij C-41 kun je in het positiefproces tot op zekere hoogte een kleurzweem nog met een filter corrigeren – die mogelijkheid heb je bij E6 niet – een kleurzweem blijft dan een kleurzweem...
Sandro Ik zou beginnen met de eerste ontwikkelaar bij 30 °C en 12'30''. De kleurontwikkelaar 10 minuten. € Hierbij geldt: geen verlenging (1-4 films) 12'30'' eerste verlenging (5-8 films) 13'00'' tweede verlenging (9-12 films) 13'45'' Geen garantie!!!
Wolfgg Hallo Max, Dat kan wel, zo deed ik het vroeger met ruwe chemie, alles bij 20 °C: FD 21 min. rotatie Stopbad 1 min. 5% azijnzuur Wassen 4x 1 min. Tweede belichting CD 30 min. rotatie (verhoog de tijd als de zwartdichtheid te laag is) Stopbad 1 min 5% azijnzuur Wassen 4x 1 min BL 30 min rotatie (zilver moet na 20 min weg zijn, anders de tijd verlengen) Wassen 4x 1 min FX 30 min rotatie (film moet na 20 min helder zijn, anders de tijd verlengen) Wassen 4x 1 min. Stabilisator 1 min. Drogen, klaar. Ik had destijds weliswaar lichte kleurverschuivingen, maar die kun je binnen bepaalde grenzen corrigeren met de pH-waarde van de CD. De rotatie was langzaam, ca. 5 omw/min. Groeten, Wolfgang