MaxP
Hallo allemaal!
Ik heb hier een paar rolletjes Rollei Retro 100 volgeschoten zonder erbij na te denken hoe ik die dingen moet ontwikkelen.
Ik heb hier nog een flesje ATM49 aangemaakt dat ik graag zou willen gebruiken om te ontwikkelen. Alleen staat er op de verpakking geen ontwikkeltijd voor deze film. :angry:
Kan iemand me helpen met de tijden? Heeft iemand hier al ervaring mee?
Groeten van Max
bernhardmangelsgmxde
digitaltruth geeft een belichtingstijd van 5,75 minuten aan. (APX100 in A49)
Mijn eigen waarden... ik heb ze niet zo nauwkeurig genoteerd... 6 minuten bij 21,5° en rotatie... maar bij welke verdunning... Ik ben erg tevreden met de resultaten!
orwograph
RODINAL. komt naar mijn mening behoorlijk overtuigend over, vooral bij de RR100.
peter.
MaxP
Is de Rollei Retro gemaakt van APX-materiaal? Ik heb net nog eens in de Fotoimpex-catalogus gekeken, daar staat een vermelding over. Dan neem ik de belichtingstijden voor de APX 100 uit de ATM49-verpakking. Die moeten dan eigenlijk wel kloppen.
bernhardmangelsgmxde
Precies. Het is waarschijnlijk materiaal van Agfa uit de faillissementsboedel.
orwograph
Dat klopt. Maar naar verluidt is de RR100 een nieuwe, aangepaste versie van de APX, die onder die naam nooit op de markt is gekomen. Of de ontwikkeltijden voor de oude APX nu ook gelden, daar zijn de meningen over verdeeld; zoek het maar eens op, daar zijn heel wat berichten over te vinden op diverse forums. mijn tip: RODINAL 1+50, 20 °C, 12 min. bij 10 sec. kantelen per minuut (3x heen en 3x terug). als alternatief nog een paar testfoto's belichten zoals de "belangrijke" films, ontwikkelen volgens schatting/tabel, negatieven beoordelen en dan de echte ontwikkelen. al het andere is puur giswerk en dus een kwestie van geluk.
peter.