Ik maak vast een domme fout, maar ik kom er maar niet achter. Help me alsjeblieft. Bedankt
Dat geloof ik niet. Daarom is het bleken met kaliumpermanganaat eigenlijk ook maar een noodoplossing. Het probleem is het stollen of juist het zachter maken van de gelatine. Terwijl bij het bleken met dichromaat de emulsie tijdens het bleken mooi stolt, wordt ze in het permanganaatbad juist zachter. Het instorten van de emulsie gebeurt altijd pas bij de tweede ontwikkeling. Chromaten komen bij mij niet in de badkamer, dus ben ik gaan experimenteren.
Even op een rijtje: ik heb nog nooit een Foma-kit gebruikt, dat is me gewoon veel te duur (de forumbeheerder mag het me vergeven, het is tenslotte niet zijn schuld). Dus zelfgemaakt. Hier is dus mijn "succesformule", moge ze de wereld verrijken :angry:. Ik heb het niet zelf bedacht, maar samengesteld uit verschillende recepten en getest. Werkt zonder problemen met de films die ik heb getest:
1. Ontwikkelaar
Variospeed W 1+4 of elke andere papierontwikkelaar in een vergelijkbare verdunning
11 min bij 22 °C
Wassen 1 min
2. Stopbad
400 ml water
40 g kaliumaluin (kaliumaluminiumsulfaat)
13,5 ml H₂SO₄ (37%)
op 500 ml water
2 min
wassen 1 min
3. bleekbad
400 ml water
13,5 ml H₂SO₄ (37%)
1 g KMnO4
op 500 ml water
5 min. op het oog (blikje ca. 1 min. na begin van het bleken geopend en vervolgens zo lang gebleekt totdat de zilververkleuring van de film verdwenen was)
wassen 1 min.
4. zuiveringsbad
500 ml water
5 g natriumdisulfiet
2 min. op het oog, totdat de bruine aanslag verdwenen is.
Wassen, tweede belichting, een paar minuten, geen bovengrens
5. Tweede ontwikkeling in de eerste ontwikkelaar
3 min
(hierbij lost de emulsie op, ALS ze oplost!!)
(wie zin heeft, kan hier nu nog eens wassen, maar dat heb ik nooit gedaan)
Wassen 1 min
6. zwart-wit fixeerbad
2 min
wassen 10 min
netmiddelbad: 5 druppels afwasmiddel/0,5 l water. kort onderdompelen en de film vervolgens met de afwasvloeistof overgieten. in geen geval afvegen (emulsie is zacht ondanks de spoeling)!!!
voorzichtig drogen zonder hulpmiddelen.
Voor alle baden en wassen werd leidingwater uit Stuttgart gebruikt.
De knelpunten (met het oog op het loslaten van de lagen) zijn het stophoedebad en de concentratie van het permanganaat. mijn eerdere pogingen met verse bleekoplossing leidden altijd tot de veelbesproken ramp; hoe ouder (inactiever) het permanganaatbad werd, hoe beter het ging, maar er was altijd sprake van afbladdering. daarom heb ik de concentratie van het permanganaatbad verlaagd tot 1 g/500 ml water en daarnaast het kaliumaluinbad ingeschakeld. Voor het hele proces heb je dus naast de papierontwikkelaar en fixeer nog vier andere chemicaliën nodig: zwavelzuur, kaliumpermanganaat, natriumdisulfiet en kaliumaluin. De laatste twee zijn zonder problemen bij de apotheek te krijgen (misschien zijn ze ergens goedkoper), voor de eerste twee moet je iets bedenken, omdat die niet zomaar worden verkocht. Er zijn echter webwinkels voor fotochemie die deze producten ook verkopen; even googelen helpt. Of je kunt het krijgen van je vertrouwde scheikundeleraar, of je haalt het uit je autobatterij, of, of, of :) De resultaten van de omkering hebben me absoluut overtuigd. Het hangt echter allemaal sterk af van de gebruikte film. Voor mij was de Tasma FN64 de absolute favoriet, de Rollei Retro ging ook nog wel, maar was wat flauw en had geen scherpe achtergrond en een duidelijk grotere korrel. De Tasma FN64 (eigenlijk een negatiefilm met vrij excentrieke eigenschappen) zou ik iedereen aanraden die geïnteresseerd is in zwart-witdia's in 35mm-formaat, maar helaas is die bijna nergens te koop. De Foma R heb ik nooit gezien.
Samenvatting, als je met de Foma-set wilt/moet werken: je kunt zeker de Foma-chemicaliën gebruiken en op stap 2 na de eerste ontwikkeling gewoon het Hüterbad ertussen plaatsen. Je kunt ook het permanganaat (dat apart verpakt zou moeten zijn) afwegen om op mijn aanbeveling van 2 g/l uit te komen. Geen idee hoeveel er in de Foma zit.
Hier is een klein deel van mijn resultaten, zowel de succesvolle als de minder succesvolle eerste pogingen:
http://www.flickr.com/photos/8242862@N07/s...57607415955375/
Ik kijk uit naar een samenvatting van jullie resultaten!
Peter.