Michael_K
Ik heb gisteren geprobeerd de Fomapan 100 R zwart-witdiafilm te ontwikkelen.
Ik heb een paar testopnames gemaakt en de chemicaliën klaargemaakt. Ik had nog oude chemicaliën, zeker meer dan drie jaar oud, toen ik voor het laatst met succes zwart-witdia’s ontwikkelde.
Alles leek vlekkeloos te verlopen; toen ik de spiraal uit mijn Paterson-tank haalde, kon ik de belichte foto’s zien. Ik belichtte de film met een lamp van 150 watt (net als drie jaar geleden) en ontwikkelde de film een tweede keer. Toen ik de ontwikkelvloeistof uit de tank leeggooide, was deze helemaal bruin. Ik fixeerde de film en toen ik de tank opende, was de film leeg. De emulsie was volledig losgekomen, de film was helemaal helder.
Ik dacht dat het misschien aan de oude chemicaliën lag.
Ik herhaalde het hele proces met nieuwe chemicaliën, maar helaas was het resultaat hetzelfde.
De diafilm voor de testfilm heeft een houdbaarheidsdatum van 2009; de chemicaliën die bij de tweede poging werden gebruikt, zijn al enkele jaren oud; ze waren echter ongebruikt en verzegeld. Is het mogelijk dat de huidige films chemisch een tweede keer worden onderworpen aan belichting en dat daar de oorzaak ligt?
Ik heb vrij kort gespoeld, waarbij de watertemperatuur echter net onder de 20 graden moet hebben gelegen. Ik heb geen gedestilleerd water gebruikt.
Ik heb de chemicaliën direct gebruikt nadat ik ze had aangemaakt.
Ik heb 8 films liggen die wachten op ontwikkeling en vraag om hulp. Bedankt.