MirkoBoeddecker
Hallo,
onze webshop is (eindelijk) klaar:
www.fotoimpexshop.de
In principe werkt hij al en kunnen jullie er ook al bestellingen plaatsen.
Maar nog niet alle functies zijn geactiveerd (talen, betaalmethoden enz.), en er ontbreken ook nog veel afbeeldingen.
Ik zou het fijn vinden als jullie mij wat feedback zouden kunnen geven. We hebben er lang aan gewerkt – vooral aan de structuur (categorieën) en aan de verschillende zoek- en weergavefuncties.
Voor ons zou het belangrijk zijn om te weten of jullie ergens vastlopen of geërgerd raken omdat jullie iets niet kunnen vinden.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
PS: de weergave van de prijzen voor de 10-packs is onoverzichtelijk. Daar zijn we al mee bezig ;-)
Gerd
Mooi geworden, ik vind het leuk.
Als Berlijner zal ik het echter eerder als een catalogus gebruiken. (Ik vind
zoiets handiger dan een gedrukte catalogus)
Toch zijn me bij het eerste doorbladeren twee dingen opgevallen:
Ik zou de vlakfilms nog eens op formaat in aparte mappen indelen.
Dan zie je sneller wat er in het gewenste formaat beschikbaar is. Zo is het een beetje
onoverzichtelijk. Wie 4x5 wil kopen, is er niet in geïnteresseerd dat film xy
ook als 8x10 verkrijgbaar is.
Hetzelfde geldt voor het papier; daar zou ik de formaatkeuze ook
van de papierkeuze scheiden.
Het programma zou het ingestelde aantal "artikelen per pagina" moeten onthouden.
Ik heb een snelle verbinding, wil alles in één oogopslag zien en wil het programma
niet bij elke productgroep opnieuw hoeven aangeven dat ik 30 artikelen per pagina
wil zien.
Groeten
Gerd
Edith: Alinea over papier toegevoegd en weer op de juiste plek gezet.
MirkoBoeddecker
Hallo Gerd,
Hartelijk dank.
We gaan er eens naar kijken.
Dat van het aantal weergegeven artikelen is een heel goede tip.
Mirko
gr00vemaster
Het is mij hetzelfde opgevallen als de poster hierboven, dus de winkel zou het aantal weergegeven artikelen moeten onthouden.
Dan zou ik het ook op prijs stellen als er bij films en papier een verdere onderverdeling zou zijn. Ik zou het fijn vinden als je bijvoorbeeld links in het menu op fotopapier klikt en dan een overzichtspagina opent, waar je bijvoorbeeld 3 dropdown-keuzelijsten hebt: "Fabrikant", "Formaat", "Oppervlak". Dan kun je op deze ene overzichtspagina in een mum van tijd het gewenste formaat vinden, zonder dat je in de browser heen en weer moet klikken door verschillende submenu's.
Bovendien is me bij het snel doorlezen nog een spelfout opgevallen op de pagina met verzendkosten. Bij 'Nachnahme' ontbreekt de h in 'nahme'.
Voor de rest goed werk, ik vind het erg leuk, de tijd was echt rijp voor een webshop.
rmrts
Hallo,
Ziet er geweldig uit.
Bij het doorbladeren is me verder niets opgevallen wat verbeterd zou kunnen worden.
Ja, toch iets, een kleinigheidje die ik bij andere winkels ook heb gemist.
Een vermelding van de afmetingen bij de archiefhoezen zou geen kwaad kunnen.
Ik heb onder andere 4,5 x 6 cm met soms een grote afstand tussen de foto’s.
Door een vermelding van het papierformaat of de maximale strooklengte die erin past, zou ik beter kunnen inschatten of de hoes geschikt is voor mijn negatieven.
Maar zoals gezegd, slechts een persoonlijke suggestie.
Met vriendelijke groeten
Reinhold
RolandLindner
In de tekst over de nieuwe MCP staat nog steeds de vermelding dat de oude MCP uit Leverkusen wordt uitverkocht. Dat kan voor verwarring zorgen.
De webshop is geweldig!!!!
bernhardmangelsgmxde
Ziet er niet slecht uit. Ik had het snel onder de knie. Wat ik (zonder er iets van te begrijpen; maar er werd me immers om gevraagd) misschien anders zou doen (wat het papier betreft):
De logische indeling verminderen: ik denk dat de gemiddelde Impex-klant wel meer dan 2 categorieën op een logisch niveau aankan (dus 5 zouden er wel in moeten passen). Dus papier, dan de soorten (kleur / PE-kwaliteit / PE-variant / baryt-kwaliteit / baryt-variant). Vervolgens de verschillende papiersoorten opsommen. De afzonderlijke formaten en verpakkingen pas op een volgend niveau.
Nu is het een heel eind: papier -> PE-papier -> var. -> neutraal -> en dan: bij elk papier door alle formaten heen... tegen de tijd dat ik bij de MCP kom, ben ik al totaal overladen met informatie...
Wat ik bedoel zou zijn: papier -> PE-var -> soort (alle, warm en neutraal) -> concrete formaten en verpakkingen.
Gewoon een idee...
Edit: Wat me nog opvalt: de prijzen nog eens controleren. Ik weet niet waarom, maar op de een of andere manier raak ik uit mijn evenwicht als ik dingen zie als: MCP 24/30 50 vellen: 34,51. 250 vellen 345,10...
joepi
Hallo Mirko,
Ook ik verzoek je om een “gebruiksvriendelijke” indeling van de film- en papiersecties.
Wat wil ik (= de gemiddelde klant?) zo snel mogelijk zien?
1) Welke papiersoorten / films heeft de winkel in het assortiment (fabrikant / type)?
2) Welke formaten zijn verkrijgbaar in welke verpakkingsgroottes en tegen welke prijs / op voorraad?
Aangezien de variant "elk papierformaat een eigen vermelding met afbeelding" vrij vaak voorkomt, lijkt dit een beetje aan de structuur van de webshop-software te liggen. Maar zoals een eerdere poster al heeft voorgesteld: het invoeren van extra niveaus zou al aanzienlijk meer overzicht kunnen bieden:
Papier -> Baryth -> VC -> Kleurtoon -> PAPIERMERK -> Formaten/Verpakkingsgrootte
Wat mij betreft mogen jullie het niveau 'kleurtoon' ook herbestemmen, dat vind ik persoonlijk nogal overbodig ;-).
Optimaal zou ik dan op het laagste niveau nog een lijstweergave vinden – 20 keer dezelfde foto zegt gewoon niets. De informatie over het papier kan dan op het PAPIERMERK-niveau één keer worden gegeven (maar dan wel in epische breedte met voorbeeldfoto's / links / ontwikkelingsaanbevelingen / enz. ;-) en daaronder heb je een overzichtelijke weergave van de beschikbare formaten en hun prijzen en idealiter ook de leverbaarheid (die immers ook per formaat / verpakkingseenheid kan verschillen).
Voor de rest ziet het er al goed uit (om nog even een motiverend complimentje achteraf te geven ;-) ...
Groeten,
JP
Gerd
Ik zou het nog wel leuk vinden als er bij films, papieren, ontwikkelaars enz. links zouden staan naar de technische specificaties, ontwikkeltijd enz.
Gerd
MirkoBoeddecker
Allereerst hartelijk dank aan iedereen voor jullie suggesties.
We gaan dit nu bespreken en dan proberen we stap voor stap een aantal van de voorstellen uit te voeren.
We hebben al besloten om de winkel wat meer hersencapaciteit te geven, zodat hij onthoudt wie hoeveel artikelen wil zien.
Dat is eenvoudig.
Het wordt iets ingewikkelder om het papier beter te ordenen. Ik heb nu eerst meer papiersoorten in 5 categorieën samengevat:
RA-4 kleurenpapier
Zwart-wit PE-papier met variabele gradatie
Zwart-wit PE-papier met vaste gradatie
Zwart-wit barietpapier met variabele gradatie
Zwart-wit barietpapier met vaste gradatie.
Daarnaast willen we een pull-downmenu maken dat naast het huidige pull-downmenu voor "Fabrikanten" wordt geplaatst, met de formaten.
Als je je dus in een papiercategorie bevindt, kun je via het pull-downmenu snel al het 24x30-papier weergeven dat daarin zit, of als alternatief al het 24x30-papier in het algemeen, als je het pull-downmenu op de startpagina nodig hebt.
Ik wil er ook op wijzen dat de zoekresultaten per fabrikant gecategoriseerd worden weergegeven.
Als je bijvoorbeeld alle producten van Ilford laat zien, verschijnen alle categorieën (bijv. zwart-wit kleinbeeld en rolfilms) met het aantal resultaten in die categorie tussen haakjes erachter.
Dat is ook een zeer efficiënte tool.
Gegevensbladen, verwijzingen naar de catalogus-PDF-pagina enz. worden toegevoegd zodra we klaar zijn met de afbeeldingen.
Tijdens de Photokina ligt het werk tijdelijk stil, omdat we op de beurs zijn.
Mirko
gr00vemaster
Dat klinkt goed, Mirko.
Ik hoop dat jullie me niet meteen de wind van voren geven als ik hier nu een voorbeeld van de concurrentie plaats, maar zij hebben dit zo geïmplementeerd dat ik het, wat betreft gebruiksvriendelijkheid, een geweldige oplossing vind... misschien zou je iets soortgelijks kunnen inbouwen.
http://www.monochrom.com/cc/monoc/shop/rmi...9U9D1&text=
Buchtnix
Hallo,
Over het algemeen vind ik de webshop ook geslaagd. Ik zou ook de voorkeur geven aan de mogelijkheid om het papier individueel te ordenen op fabrikant, formaat en oppervlak. Verder is me nog een klein foutje opgevallen. In de categorie "Zwart-wit barietpapier met variabele gradatie" worden, voor zover ik weet, als eerste de papieren met vaste gradatie "ADOX Fine Print Museum" weergegeven.
Groeten
Steffen
piu58
Beste Mirko,
Hartelijk dank voor dit initiatief, dat al lang had moeten plaatsvinden. Ik kan goed overweg met de webshop. Een korte vraag: hoe zit het met de afgesproken kortingen? Zijn die gekoppeld aan de besteller?
Ik heb ook een klein foutje ontdekt. Voorbeeld films - SW - KB+MF: als ik op het cijfer "7" klik, kom ik terug bij een overzichtsscherm en niet bij de Foma-films. Met "verder" zie ik nog een paar schermen, maar na pagina 9 val ik ook terug. Het eerste is een fout, het tweede in ieder geval onlogisch. Ik verwacht een melding "laatste pagina" of iets dergelijks.
Veel groeten uit Leipzig.
--
Uwe
mdeutgen
Hallo Mirko,
Ik heb zojuist ook even wat rondgekeken en daarbij had ik wat problemen met de staffelprijzen. Ik had op de een of andere manier niet meteen door dat de prijs wordt verlaagd zodra de hoeveelheid van 10 wordt overschreden. Zou het niet logischer zijn om bij het artikel naast de eenheidsprijs ook meteen de staffelprijs te vermelden? Ik heb zelf een rekenmachine gepakt en de nettoprijs uitgerekend, dat hoeft toch niet zo te zijn.
Of heb ik hier iets over het hoofd gezien en heb ik het mezelf onnodig moeilijk gemaakt?
Martin
mdeutgen
Of heb ik hier iets over het hoofd gezien en heb ik het mezelf onnodig moeilijk gemaakt?
Mirko,
dat heb ik inderdaad gedaan. Als je netjes op de titelbalk van het artikel klikt, zie je op de volgende pagina ook de staffelprijzen. Ik had het anders aangepakt en per artikel één stuk in het winkelmandje gelegd, om vervolgens aan het einde in het winkelmandje de hoeveelheid aan mijn wensen aan te passen.
Er zijn nu eenmaal vele wegen die naar Rome leiden, en sommige zijn wat hobbeliger. In zoverre kan ik de bovenstaande vraag zelf met "ja" beantwoorden...
Martin
MirkoBoeddecker
Martin,
We zijn hier al een tijdje mee bezig.
Het is onhandig dat de "werkelijke prijs" (bijna alle klanten bestellen immers pakketten van 10 stuks) niet meteen wordt weergegeven.
Idealiter zou de lay-out zo moeten worden aangepast dat alle prijzen direct worden weergegeven.
Op dit moment zijn we echter nog bezig met de "taken" die hierboven staan (zoekfilters en artikelkenmerken zoals bijvoorbeeld maat, oppervlakte enz.).
Bedankt voor je opmerking.
Mirko
VolkerSchulz
Hallo Mirko,
Ik heb vandaag eens geprobeerd iets via de webshop te bestellen. Als ik naar ‘Films’ ga en vervolgens naar ‘Zwart-witfilms’, krijg ik alleen jullie huidige aanbevelingen te zien. Als ik niet specifiek een product in de zoekbalk invoer, kan ik niets anders zien dan jullie huidige aanbevelingen.
Als ik de artikelen met moeite heb gevonden en ze in het winkelmandje wil doen, lukt dat met Firefox helemaal niet. Met IE lukt het wel, maar daarna krijg ik de melding dat mijn winkelmandje leeg is.
Hier valt waarschijnlijk nog het een en ander te verbeteren.
Bovendien zou je op de homepage moeten vermelden dat de webshop alleen in proefbedrijf is. Anders jaag je klanten weg die toevallig bij je terecht zijn gekomen en iets willen bestellen.
Altijd goed licht
Volker
GeorgK
Waarom? Het werkt toch.
"Films" - "zwart-wit" - kies vervolgens het formaat ("Andere formaten" "35mm- en rolfilms" "vlakfilms") en je kunt verder...
Het winkelmandje werkt prima met Firefox 2.0. Heb je "cookies" ingeschakeld? Want zonder cookies werkt eigenlijk bijna geen enkele webwinkel.
Groeten
Georg
VolkerSchulz
Waarom? Het werkt toch.
"Films" - "zwart-wit" - vervolgens het formaat selecteren ("Andere formaten" "35mm- en rolfilms" "vlakfilms") en verder gaan...
Tot daar kom ik, en daarna krijg ik alleen de huidige aanbiedingen te zien.
Ik gebruik Firefox 3. Aangezien ik zonder problemen in webshops van andere concurrenten kan winkelen, ga ik ervan uit dat cookies ook zijn toegestaan.
Ik ga nu niet aan allerlei instellingen in het systeem sleutelen, in de hoop dat het op de een of andere manier werkt. Bij andere webshops werkt het immers ook probleemloos met mijn huidige instellingen. Ofwel werkt de webshop van Mirko, ofwel bestel ik ergens anders.
Altijd goed licht!
Volker
mdeutgen
Waarom? Het werkt toch.
[?]
N?
Het werkte bij mij ook niet. Nadat ik de afzonderlijke artikelen had uitgezocht en mijn winkelmandje met succes had gevuld, heb ik braaf geprobeerd in te loggen. Dus netjes alle gegevens ingevuld en op "Verder" geklikt. Het volgende bericht was toen in de trant van "Uw winkelmandje is leeg".
Ook ik verdacht eerst mijn browser (Firefox 3.0.3 onder XP), maar had vooraf expliciet alle cookies toegestaan en zelfs NoScript gedeactiveerd, dus daar kon het niet aan liggen.
Na twee mislukte pogingen heb ik het bestelformulier uitgeprint, met de hand ingevuld, weer als PDF ingescand en de bestelling als bijlage per e-mail naar Berlijn gestuurd. Dat werkte prima, alleen nam DHL naar mijn smaak wat te lang de tijd met de levering (Berlijn -> regio Hannover ging vroeger in één nacht...).