Hoi,
aangezien ik nergens schuifjes kon vinden voor mijn Polakassette en de tweede 6x7 voor mijn Pola-600 (dus hetzelfde geldt ook voor de Pola-600SE, Mamiya-Universal, -Press, -23, enz.), ben ik op zoek gegaan naar dunne plaatmetalen.
Dunner dan 0,3 mm is er op de markt weinig te vinden. Maar:
http://www.modellbau-schuerz.de heeft tot 0,2 mm uit voorraad beschikbaar in 20x15. Fosforbrons (d.w.z. 0,5% fosfor, 7% tin, rest koper; stabiel en alleen duurzaam buigbaar zoals de originelen) voor een heel redelijke prijs.
In 0,2 past dat in ieder geval voor de Pola-cassette, de RF-cassette ga ik morgenavond eens uitproberen (daar zit de gleuf aan de zijkant zo diep dat ik het grote plaatje nu zou moeten buigen).
Zwart hoef je ze niet te krijgen, maar ik heb een idee hoe dat met normale zwart-witlaboratoriummiddelen zou kunnen.
Van de reststukken knutsel ik dan mijn eigen afschermmaskers voor het vergroten. Daarvoor volstaat een gewone Dremel of een eenvoudige sleutelvijl en een boormachine.
Je kunt de platen niet op de knipschaar afkanten, daarvoor zijn ze toch te buigzaam en te dun.
Gewoon even als tip voor de doe-het-zelvers.
Met vriendelijke groeten,
Franz