MirkoBoeddecker
We zullen op de Photokina een nieuw papier introduceren.
Aangezien er een vooruitblikinterview in Photonews staat, heb ik alvast de eerste gegevens op de
ADOX-website geplaatst.
We wachten nu op meer proefmateriaal uit de eerste opschaling.
Daarna volgt er aanzienlijk meer beeldmateriaal.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Nogmaals gefeliciteerd van mijn kant!
Je pakket is hier trouwens aangekomen en mijn resultaten van vandaag/gisteren met de "Beta"-MCP zien er heel, heel goed uit!
Binnenkort volgen er scans van de foto’s. Ik moet eerst nog wennen aan het voor mij ongewone formaat en leren om daarop uit te vergroten (normaal gesproken maak ik 30x40). Helaas beoordelen de meesten testfoto's op basis van het motief en niet op basis van het materiaal.
Bovendien doet de "Pearl"-variant, zoals te verwachten en gebruikelijk, nogal lastig op de scanner. Damespapier, voor het scannen rijkelijk overgoten met water en gepoederd :-)
Hartelijke groeten,
Franz
martinhampf
Hallo Mirko,
Hoe dik is de drager? Zo dik als karton of zo dun als papier?
Met vriendelijke groeten
Martin Hampf
MirkoBoeddecker
Martin,
als we nog stevige papieren dragers in verkoopbare partijen zouden kunnen krijgen, zou ik meteen meerdere klanten hebben die het van geluk zouden uitschreeuwen.
De Variotone wordt gegoten op Schüler-barytpapierdragers. 250 g, kartondik.
Dezelfde drager waarop ook MCC, Vario Classic, Ilford Multigrade en andere papiersoorten worden gegoten.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
PhilippeGrunchec
Hoeveel kost het dan eigenlijk? :D
WolfgangMoersch
Hoe hoog is die prijs dan? :D
Iedereen kent toch wel Mirko's neiging om de goede mens uit te hangen. De prijs zal wel laag zijn :D
PhilippeGrunchec
Hoe zal de halfmatte versie eruitzien?
PW15 of PW17 (mijn favoriete afwerking)?
MirkoBoeddecker
We proberen de halfmatte afwerking iets minder mat te maken.
Daarbij baseren we ons op PW 15 en niet op ADOX FP Vario Classic.
Groeten,
Mirko
Gawan
Beste fotovrienden;
In dit eerste bericht wil ik me eerst even voorstellen: mijn naam is Gawan en ik beoefen fotografie als familiehobby, al in de derde generatie, en nog steeds op analoge wijze. Daarom ken ik – gelukkig – Foto-Impex al een aantal jaren, aangezien ik zelf ontwikkel en vergroot, zij het alleen in zwart-wit.
Over het onderwerp: ADOX Fine Print Variotone, nieuw warmtoon barietpapier! - Afgelopen winter heb ik een pakket van 25 vellen, rechtstreeks van Mirko, in het formaat 30x40 ontvangen en ongeveer 8 of 10 afdrukken gemaakt van TMax KB-films; ter vergelijking ook met Kentmere Fineprint; als ontwikkelaar gebruikte ik Tetenal Variospeed, dat mij in ieder geval ook voor de Kentmere Fineprint was aanbevolen.
Mijn conclusie: in vergelijking met het Kentmere-papier had het ADOX-papier drie tot vier keer zoveel belichtingstijd nodig en vertoonde het een zeer geringe tolerantie, wat betekent: het moest exact worden belicht en kon maar weinig worden 'gemarteld'. Wat betreft het tonen leek het minstens gelijkwaardig aan het Kentmere-papier; het Kentmere-papier vertoonde echter een aanzienlijk praktischer ontwikkelingsgedrag.
Beperking: deze observatie kan natuurlijk alleen aan de ontwikkelaar, Tetenal Variospeed, te wijten zijn. Ook Andre Hinse raadde me Calbe of iets dergelijks aan; mijn favoriet is eigenlijk Selectol van Kodak voor barietpapier, vooral voor grotere formaten.
Oké, dat was het voor vanavond!
Gawan
cherub
Hoi,
volgens de richtlijn dat complimenten openbaar moeten worden gegeven: hartelijk dank voor het papier!
Dit papier heeft me echt omvergeblazen. Ik denk dat ik mijn papier heb gevonden. Een uiterst fijne detailweergave en een heel mooie, warme beeldtoon die goed met de ontwikkelaar te sturen is. En het droogt ook nog eens heel goed dankzij de sterke drager; aan de lucht gedroogd blijft het iets glanzender dan Vario Classic.
Ik heb nog niet veel ervaring met de Polywarmtone mogen opdoen en was al geruime tijd op zoek naar een mooi warmtoonpapier dat mijn voorkeur voor koude tinten aanvult. De toningseigenschappen heb ik (nog) niet uitgebreid getest.
Groeten,
Christoph
Patrick
Hallo Mirko,
misschien een domme vraag, maar is dit nu de opvolger van Polywarmton of iets anders? Het laatste nieuws over Polywarmton dateert van september, en ik ben benieuwd hoe het project verder verloopt!
Gast
Hallo Mirko,
misschien een domme vraag, maar is dit nu de opvolger van Polywarmton of iets anders? Het laatste bericht over Polywarmton dateert van september, en ik ben benieuwd hoe het project verder verloopt!
Nieuws:
http://www.polywarmton.com/page6/files/87b...e9a1d548-2.html