andreasgreuter
Hallo,
Ik zou graag willen weten of je bij Ilford Multigrade FB het contrast nog kunt beïnvloeden door middel van tweeschalenontwikkeling, of is dit alleen mogelijk bij papier met een vaste gradatie?
En nog een (misschien domme) vraag: wat betekent "lith-geschikt"?
Ik zou erg dankbaar zijn voor wat informatie,
Met vriendelijke groeten, Andreas
cfb_de
Hallo Andreas,
Ook bij Ilford kun je met een tweebadontwikkeling nog wat extra scherpte krijgen. Normaal gesproken zijn MG-papieren echter eerder bedoeld om die scherpte al tijdens de belichting te verkrijgen.
Nou ja, daarom houd ik niet van MG-IV. Het geeft geen scherpte en bevalt me ook bij een sterkere ontwikkeling gewoon niet. Daarom ben ik bij Agfa-MCP terechtgekomen en ben ik ontzettend blij dat dit spul binnenkort weer verkrijgbaar is. Vanaf 2009 zijn mijn voorraden op, dan ga ik opnieuw bestellen.
Alle papiersoorten zonder ingebouwde ontwikkelaar zouden "lith-geschikt" moeten zijn. Als vuistregel geldt: alles wat in de brochure als "langzaam ontwikkelend" wordt aangeduid. Hoe goed dat nu bij een bepaald papier werkt, moet je uitproberen. De lith-ontwikkeling is tot op de dag van vandaag uitsluitend gebaseerd op ervaring en bijna niet op wetenschappelijke analyse.
Wolfgang Moersch geeft een direct advies over verschillende papiersoorten. Hij verkoopt trouwens via onze gastheer ook een prachtige chemieset voor lith-ontwikkeling.
Met vriendelijke groeten,
Franz