Steffen
Hallo
Afhankelijk van de afstand tussen de basisplaat en de kop verandert de hellingshoek van het negatief- en objectiefvlak ten opzichte van het vlak van de basisplaat. Het is lastig en tijdrovend om de vlakken telkens opnieuw uit te lijnen wanneer de afbeeldingsschaal wordt gewijzigd.
Een wandmontage waarbij de onder- en bovenkant van de geleidingskolom worden vastgezet, lost het probleem op. Mijn idee was om aan het bovenste uiteinde van de geleidingskolom een originele voet voor de Opemus te bevestigen (met schroefdraad naar boven) en de twee voeten (boven en onder) met hoekprofielen aan de muur te bevestigen.
Daarvoor heb ik echter nog een voet nodig, die FOTOIMPEX mij echter niet afzonderlijk kan leveren.
Hoe zou men het bovenste uiteinde van de geleidingskolom nog kunnen bevestigen?
Heeft iemand dit al eens gedaan?
Hartelijk dank en groeten
Steffen
bernhardmangelsgmxde
<
Afhankelijk van de afstand tussen de basisplaat en de kop verandert de hellingshoek van het negatief- en objectiefvlak ten opzichte van het vlak van de basisplaat. Het is lastig en tijdrovend om de vlakken telkens opnieuw uit te lijnen wanneer de afbeeldingsschaal wordt gewijzigd. >
Heb ik het probleem goed begrepen: je probleem is dat de geleidingskolom van je vergroter niet stabiel genoeg is. (de stang staat niet stevig genoeg). Daardoor kantelt de kop van de vergroter, afhankelijk van de instelling, meer of minder naar voren. Wat eigenlijk niet de bedoeling is. Bij de over-overgrootvader van de Opemus 6 is mij dat probleem nog niet opgevallen (ook niet met een kop die aanzienlijk zwaarder was dan bedoeld). Maar ik ben wat dat betreft nogal rustiek... misschien moet ik dat eens controleren...
Misschien kun je het probleem eenvoudig oplossen door bij de voet te beginnen en te kijken of je het onderdeel vast kunt zetten. (Ik weet niet hoe de voet op de basisplaat is bevestigd) dus schroef vastdraaien of iets dergelijks...
Anders zijn twee "voeten" al overkill. Zet de voet boven gewoon op een metalen hoekprofiel. Maak een of andere bevestiging, bijvoorbeeld van (hard)hout, zodat de stang niet naar rechts en links kan verschuiven. Boven is het kritischer, maar het zou ook moeten lukken, omdat de geleidingskolom zelf naar beneden stabiliseert...
In ieder geval veel plezier met knutselen!
Groeten
Bernhard
Claudius
> Afhankelijk van de afstand tussen de basisplaat en de kop verandert de helling van het negatief-
> en objectiefvlak ten opzichte van het basisplaatvlak.
Dat klinkt nogal vreemd en is bij de Opemus 6 zeker niet normaal. Het negatief- en objectiefvlak zijn (tenzij de objectiefkanteling wordt gebruikt) parallel aan het basisplaatvlak, en wel volledig onafhankelijk van de afstand van de kop tot de basisplaat.
Om dat anders te krijgen, zou de geleidingskolom enorm verbogen moeten zijn.
De voorwaartse helling heeft hier niets mee te maken; die wordt precies gecompenseerd door de tegengestelde helling van de kolomgeleiding in de kopsteun.
Dus ofwel is je Opemus 6 defect, ofwel is er sprake van een hopelijk op te lossen misverstand.