Kryschtof
Hallo forum,
Tot nu toe heb ik voornamelijk HP5+ als 400-rolfilm gebruikt (in D76 1+1). Nu ben ik op zoek naar een alternatieve combinatie met een fijnere korrel en wil ik daarom als volgende de Fuji Neopan 400 testen, waarover ik tot nu toe veel goeds heb gelezen. Als ontwikkelaar worden A49 en Emofin aanbevolen, maar ik neig naar de tweebadontwikkelaar om het contrast beter te kunnen beheersen en ook vanwege de langere houdbaarheid. Naast Emofin is er bijvoorbeeld ook nog de Moersch MZB tweebadontwikkelaar, maar ik heb nog geen rapporten gevonden over de combinatie Neopan 400 en MZB. Ook in de door de heer Moersch gepubliceerde tabel met ontwikkeltijden ontbreekt de film.
Is MZB goed te combineren met Neopan 400? Heeft iemand ontwikkeltijden voor deze combinatie? Of kan ik beter Emofin gebruiken?
Met vriendelijke groeten,
Christof
Hans-Christian
Hallo Christoph,
Allereerst van harte gefeliciteerd; de Neopan 400 is ook voor mij de eerste keuze als het gaat om films met een hogere gevoeligheid.
Ik kan de combinatie van Emofin en Neopan van harte aanbevelen, precies zoals Tetenal aangeeft, als uitgangspunt voor je eigen experimenten.
Neopan en MZB? Geweldige combinatie, met één klein nadeel: je moet de Neopan op maximaal 200 ISO belichten. Dat levert prachtig gedetailleerde negatieven op, die uitstekend kunnen worden vergroot. Ik heb de Neopan als "vakantiefilm" gebruikt in uiteenlopende landen (en lichtomstandigheden) als Ierland en Kreta, telkens met goede resultaten. Op mijn verpakking MZB stond de Neopan nog vermeld, ik kijk thuis graag even na en laat het je uiterlijk morgenavond weten.
Groeten
Hans-Christian
Hans-Christian
Hallo
nog even ter aanvulling de tijden:
Oplossing A: 6 min
Oplossing B: 2:30 min
Gelieve bij 22 °C, niet bij de gebruikelijke 24 °C
HC
Kryschtof
Hallo Hans-Christian,
Hartelijk dank voor de informatie. Ik ga eerst Emofin uitproberen om de gevoeligheid beter te benutten en kijken of het resultaat me bevalt.
Met vriendelijke groeten,
Christof