Anginapectoris
Hallo aan alle professionele fotografen,
Ik wil graag in mijn eigen thuislaboratorium afdrukken maken van digitale foto’s, bijvoorbeeld van digitaal bewerkte foto’s (kleurenscheiding). Zijn daar mogelijkheden voor? Kleurenscheiding op de traditionele manier via negatieven vind ik erg bewerkelijk en vereist veel ervaring.
Groeten aan iedereen
Detlef
bernhardmangelsgmxde
Hallo Detlef,
Ik voel me weliswaar niet aangesproken door "fotoprofessional"... maar wil toch even mijn mening geven:
Voor een afdruk in je thuislaboratorium heb je normaal gesproken een negatief nodig.
Een alternatief zou een vergroter zijn die digitale bestanden kan projecteren (deze bestaan volgens mij wel... maar zijn niet echt geschikt voor een thuislaboratorium)
of: (eenvoudige oplossing) een beeldscherm als vergroter. Neem je laptop mee naar de donkere kamer, zet de te vergroten foto (spiegelbeeld) op het scherm. Scherm zwart, fotopapier erop, scherm aan... (tijd uitzoeken)... weer uit. Foto normaal ontwikkelen, klaar. Ik heb eens gelezen over iemand die vond dat hij hiermee heel respectabele resultaten had bereikt. De maximale resolutie wordt door het scherm geminimaliseerd, je hebt dan gewoon een afdruk van 24x30 met een kwaliteit van 1 MP... dus ook niet de ideale oplossing. Laten we terugkomen op het negatief:
Ofwel: een negatief maken in het formaat van de gewenste afbeelding (inkjetprinter op folie) of laten maken, en dan een contactafdruk, of: bestand omkeren, en er een dia van laten maken...
Ik weet niet hoe de resultaten er dan respectievelijk uitzien, en ook niet hoe goed dia's van digitale bestanden zijn.
Of laat het gewoon maken. Natuurlijk wil je er zelf bij zijn, maar als je de eerste drempel van gemak al hebt overschreden ("analoge kleurscheiding is me te bewerkelijk")... kun je onder bepaalde omstandigheden nog een stap verder gaan... als ik me goed herinner zijn er aanbieders die echte baryt-afdrukken van digitale foto's maken.
En waarom zou je niet meteen helemaal digitaal blijven en op barietpapier printen met gepigmenteerde inkt...
(Waarom moet de laatste stap dan analoog verlopen als er daarvoor al gedigitaliseerd is? Echt analoog wordt het daardoor niet meer...)
Dus: de technische mogelijkheid is er, maar mijn eerste gedachte was: doe het analoog of gewoon meteen digitaal...
Groeten
Bernhard
uworischki
Hallo Detlef,
de goedkoopste/eenvoudigste manier:
laat van je foto’s zeer goede afdrukken maken in het formaat 24x30 (of druk ze zelf af) en laat deze vervolgens analoog reproduceren, als je ze in je donkere kamer kunt verwerken, bij voorkeur in middenformaat.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Groeten, Uwe