Buchtnix
Hallo,
hoe komen de batchverschillen bij multikontrastpapier tot uiting? Verandert de gevoeligheid, de gradatie of misschien wel beide? Welke gevolgen heeft langdurige opslag (bijvoorbeeld 2 jaar)?
Groeten, Steffen
bernhardmangelsgmxde
Dat hangt ook af van het papier.
Een kort verhaal:
In 2003 kocht ik een doos "Maco Multispeed". Twee weken geleden dacht ik: ik ga mijn laatste vier vellen maar eens opmaken. Natuurlijk had ik juist op het laatste vel witte vlekken... (was waarschijnlijk mijn eigen schuld) Maar omdat ik toch bezig was, heb ik de afdruk nog eens gemaakt met mijn huidige papier: ADOX Easyprint 312. Daarbij viel me op dat de twee papiersoorten VERDOMD veel op elkaar lijken... -> Ik realiseerde me dat ik met de Easyprint eigenlijk geen (voor mij) nieuw papier gebruik, maar hetzelfde als vijf jaar geleden; Maco liet het destijds waarschijnlijk ook bij Kentmere produceren---.
EN: het had bijna identieke waarden, ondanks zeker verschillende productieseries EN een leeftijdsverschil van ongeveer vijf jaar)
Bij de (nieuwe) ADOX heb ik de belichtingstijd met ca. 10 % verkort en het geelfilter een kalibratiemarkering verder erin gedraaid (van Y10 naar Y12); ik zou de resultaten nauwelijks kunnen onderscheiden, als de ene foto geen schade had en het niet om twee verschillende oppervlakken ging.
Na verloop van tijd worden de papiersoorten waarschijnlijk minder gevoelig en zachter (wat overeenkomt met mijn ervaring).
Maar zoals je aan het voorbeeld kunt zien, is dat in eerste instantie niet per se zo drastisch.
Een gewone gebruiker merkt (in ieder geval bij het genoemde papier) waarschijnlijk nauwelijks een verschil tussen twee partijen en/of een leeftijdsverschil van vijf jaar, omdat de fijnafstemming toch bij elke foto opnieuw moet worden gedaan.
Ik zou de teststroken voor vergrotingen op vers gekocht 30x40-papier niet maken met het papier zelf van het merk uit het 9x12-pakket dat al meer dan 5 jaar rondslingert.
Maar zoals aangegeven: het verschilt van papier tot papier. Ilford heeft waarschijnlijk een uitstekende stabiliteit van partij tot partij. Agfa schijnt niet zo duurzaam te zijn.
Voor de houdbaarheid is het ook belangrijk hoe het papier is bewaard (dus bij de handelaar en bij jezelf)...
piu58
Een verschil in de fotopapierpartij stoort me na 2 à 3 jaar opslag slechts in één geval. Ik belicht meestal op 18x24. Als er iets bijzonder moois is geworden, maak ik een afdruk van 24x30. Met getest fotopapier lukt me dat in één keer; ik heb de belichtingstijd en de eventueel noodzakelijke gradatieverschuiving genoteerd. Als een van de partijen door de volgende wordt vervangen, moet ik dat opnieuw bepalen.