Andreas_23
Hallo lieve forumleden,
Door een gelukkig toeval ben ik in het bezit gekomen van een Fujimoto-vergroter (nee, niet zoals jullie nu denken, via eBay, maar via een ontwerpstudio die hem niet meer nodig had), die geschikt is voor negatieven tot 9 x 12 cm of 4 x 5 inch. Een enorm apparaat (zie foto)! [BIJLAGE NIET GEVONDEN]
Nu kan ik er weliswaar ook mijn middenformaatnegatieven mee vergroten, maar daarvoor is hij eigenlijk te groot; dat gaat makkelijker met de Opemus. Ik zou daarom graag willen experimenteren met grootformaatfoto's; maar ik mis een geschikte camera. Geen optische bank zoals van Linhof, maar iets voor onderweg. Zoiets als de Fotoman-camera's die bij Foto Impex verkrijgbaar zijn, alleen overschrijden die met een bijbehorende lens mijn financiële budget ruimschoots. Kan iemand mij iets goedkopers aanbevelen (of zelfs aanbieden)? Graag ook iets historisch. Belangrijk is natuurlijk een passende beeldkwaliteit, anders is de moeite niet de moeite waard.
Hartelijk dank,
Andreas
Gerd
Gefeliciteerd met je aankoop. Een heel mooi toestel. Heb je ook geschikte condensors en objectieven (150 mm) voor het grootformaat?
De Fotoman-camera’s zijn eigenlijk heel speciale grootformaatcamera’s, die voornamelijk worden gebruikt voor supergroothoekfotografie.
Een compromis tussen een optische bank en zo'n starre camera zou een [edit][s] klapcamera[/s] of een vloercamera [/edit] zijn, zoals bijvoorbeeld de Linhof Technika, of als het iets goedkoper moet zijn, een Wista Field. Ook Horseman en anderen hebben dergelijke camera's gebouwd. Die zijn relatief licht, zeer draagbaar, maar hebben ook goede verstelmogelijkheden (shift, tilt). De beeldkwaliteit hangt bij dergelijke camera's echt alleen nog af van de lens, die in principe niet bij de camera hoort, maar apart moet worden aangeschaft (tweedehands is er vaak een bij). Maar de prijzen voor oudere lenzen zijn inmiddels niet meer al te hoog.
Om te beginnen kan ik je de volgende sites aanbevelen:
http://www.largeformatphotography.info/
http://grossformatfotografie.de/
Gerd
cfb_de
Hallo Andreas,
let er bij de aankoop van een camera op dat je zo mogelijk een compleet pakket krijgt (met matscherm, bijpassende cassettes en lens). Voor groothoekopnames (zo'n 90° op een 13x18 heeft wel iets...) heb je bij de meeste camera's een groothoekbalg en een verzonken lensplaat nodig (waarin de lens *bedienbaar* moet passen!).
Een goedkope camera zonder extra onderdelen wordt al snel vrij duur door de aanschaf van een interne achterwand (bij de goedkope oude Technika's de standaardval), lens en plaat.
Een Technika met interne achterwand wordt ook duur, kijk dan liever bij de Wista's of Horsemans. Perscamera's uit 1935 hoef je immers niet te gebruiken, dus heb je geen afstandsmeter nodig (waarbij bij de Technika ook de bijbehorende stuurcurven voor de betreffende lens moeten worden meegeleverd).
Heb je tilt-mogelijkheden nodig? Zo niet, dan zou een opklapbare "herenhandtas" (opa's oude plaatcamera) ook moeten volstaan. Maar wees ook daar voorzichtig bij de aankoop: meestal zijn die in 9x12, wat tegenwoordig de filmkeuze bemoeilijkt. En meestal zitten er plaatcassettes bij, waarvoor je ofwel vlakfilmhouders moet kopen of zelf moet snijden. Met zelfgesneden vlakfilmhouders (en eventueel een zelf uitgevoerde reiniging van de sluiting, die na 75 jaar meestal verharsd is) ben je dan vanaf ongeveer 50,- kwijt. En een Xenar of Tessar is geen slechte lens.
Bij de oude plaatcassettes moet je ook opletten: er is "normale vouw", "miljoenvouw" en een halve zak vol andere cassettevouwen. Niet elke 9x12-cassette past op elke camera.
Voordeel van de herenhandtas en andere camera's met schuifvloer: klep dicht, meenemen, klaar. Nadeel: beperkte verstelmogelijkheden bij tilt/shift.
Ik heb je een andere variant via PM gestuurd, ik wil je de eBay-prijzen niet verpesten.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Andreas_23
Hallo Gerd,
De Fujimoto is vrij compleet uitgerust: de standaardcondensor is voor de grote formaten. Daarnaast is er een extra condensor voor de formaten 6x9 of kleiner. Die wordt eenvoudig met een bajonetsluiting bevestigd. Op de vergroter zit een Componon-S 5,6/150. Daarnaast zijn er nog 2 filmhouders, één voor 9 x 12 cm en één voor middenformaatfilms (dus tot 6 x 9) en een M39-lensplaat, waarin mijn Rodagon 4/80 past.
Hallo Franz,
Hartelijk dank voor je tips. Ik zal mijn ogen openhouden.
Andreas
Gast
Hallo Andreas,
Ik zou graag één ding willen weten: dat ben jij toch niet op de foto, of wel?
Groeten... René
Andreas_23
Hallo Andreas,
Ik zou graag één ding willen weten: dat ben jij toch niet op de foto, of wel?
Groeten... René
Hallo René,
nee, zo jong ben ik nou ook weer niet. Het is mijn jongste zoon. Hij is net 8 geworden.
Groeten,
Andreas
Andreas_23
Hallo!
Ik heb een camera gevonden!!! Het is een Graflex Pacemaker Crown Graphic voor 4 x 5 inch vlakfilms.
Hij is draagbaar en handzaam genoeg voor onderweg, modern genoeg om er comfortabel mee te kunnen werken en de gecoate vierlensobjectief zou qua kwaliteit ook aan mijn eisen moeten voldoen. Als vloercamera kan hij ook speciale functies zoals tilt en shift uitvoeren.
Precies zoals ik me had voorgesteld.
Hartelijk dank aan iedereen die me heeft geholpen bij het zoeken,
Andreas
cfb_de
Hallo Andreas,
Heeft die een internationale achterkant? Zo niet, dan hoop ik dat er genoeg cassettes voor vlakfilm bij zaten.
De Ektare (ik neem aan dat er een bij zit) heeft geen slechte reputatie. Gefeliciteerd!
Franz
Andreas_23
Hallo Franz,
Er zitten 6 dubbele cassettes van het merk "Riteway" bij. Voor zover ik kan zien, zijn deze identiek aan de internationale achterwielen.
Andreas
cfb_de
Hoi Andreas,
Dan zit het dus goed. Gefeliciteerd!
Ook al zijn het geen interne cassettes: zes stuks is meer dan genoeg voor een dag en een reservetas neemt bij de Knips echt niet veel ruimte in je bagage in.
Franz
Claudius
Gefeliciteerd met de Fujimoto – zo’n exemplaar ligt bij mij in de werkkamer ook nog te wachten op gebruik.
Weet iemand eigenlijk waar ik aan reserveonderdelen kan komen, zoals andere negatiefhouders of lensplaten?