fdoe
Hallo
Ik heb onlangs de Durst RCP 20-ontwikkelmachine voor een zacht prijsje op eBay gekocht. Heeft iemand ervaring met dit apparaat?
In de originele staat ligt het papier ongeveer 2 minuten in elke chemische vloeistof. Welke fabrikanten en welke verdunningen zijn hiervoor geschikt?
Heeft iemand het apparaat omgebouwd naar een "badduur" van ongeveer 45 seconden? Welke verhoudingen gelden dan?
Ik zou het op prijs stellen als jullie mij hierover informatie zouden kunnen geven.
Groeten
Frank
MirkoBoeddecker
Hallo Frank,
Ik neem aan dat je RA-4 moet gebruiken, klopt dat?
Aangezien je de afzonderlijke badtijden niet kunt aanpassen, moet je de verhouding tussen DEV en BX afstemmen via de concentratie van de chemicaliën.
De snelheid is temperatuurafhankelijk. Bij hogere temperaturen kun je dus sneller werken dan bij lagere. Als je geen temperatuurkeuze hebt, dient alleen de snelheid om het proces te stabiliseren, anders zou je (binnen bepaalde grenzen) aan beide schroeven kunnen draaien.
Daarbij moet je volledig ontwikkelen (geen blauwglanzende zwakke plekken meer), maar niet overontwikkelen (overbelichte lichten) en ook lang genoeg bleken en fixeren (BX). Als de verhoudingen uit elkaar lopen, moet je dat, zoals gezegd, eventueel via de concentratie oplossen.
In principe zou je zo elke chemie moeten kunnen kalibreren.
Maar dat duurt de eerste keer zeker een halve dag ;-)
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hoi,
aangezien je bij de RCP niets aan de snelheid kunt veranderen, blijft alleen de temperatuur over. Giet de normale standaardconcentratie erin en probeer vervolgens bij de temperatuur “van laag naar hoog” met een negatief waarvan je de filterinstelling, belichtingstijd en vergroting kent, het ene vel na het andere uit. Verhoog na elk vel de temperatuur.
Om een simpele reden hoeft er niet aan de concentratie te worden gesleuteld: ook bij industriële productie hebben de baden dezelfde temperatuur. Zo is gegarandeerd dat er bij voldoende ontwikkeling ook behoorlijk wordt geblikt.
Zoals ik Frank heb begrepen, wil hij echter zwart-wit door de machine jagen. Dat zou bij 26-30 °C en PE-papier met vrijwel elke chemie moeten lukken. Paper Dur of Moersch Eco hebben zich bijvoorbeeld bewezen als stabiel. Of een geschikte machineontwikkelaar, zoals Paper Dur MA. N113 zou ik niet nemen, als die afslijt, komt er teer in de schuimrollen.
Geen zuur stopbad. Daar houden de rollen niet van (heel vervelend bij de inloop in de tweede tank) en de fixeer is bij de verhoogde temperaturen in de machine sowieso sneller uitgewerkt.
Met vriendelijke groeten,
Franz
p.s.: Franks bericht heeft me ook weer aan het idee van een machine herinnerd. Dat was destijds heel praktisch. Bij mij wordt het echter geen RCP, maar eerder iets compacts voor de inloopbreedte van 30 cm. Daar ga ik nu actief naar op zoek. De baryt-lijn die me onlangs werd aangeboden, was uiteindelijk toch te groot en te zwaar: 70 cm invoerbreedte, transport zonder omleiding, baryt droog-naar-droog. 1,8 ton zwaar, net zo groot als mijn keuken. En 50 l vulvolume per bad en 360 V/40 A aansluitvermogen...
fdoe
Hallo
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ja, klopt – ik wil met de machine alleen zwart-wit fotograferen.
Tja, dat van het stopbad heb ik nu al vaker gehoord. Tot nu toe las ik echter altijd alleen dat citroenzuur een probleem zou vormen. Een niet-zuur stopbad omvat dan natuurlijk ook azijnzuur.
Wat voor aanbeveling hebben jullie dan voor mij?
Groeten
Frank
cfb_de
Hallo Frank,
Een tip? Heel simpel: vul de tank met ontwikkelaar, water en fixeer. Vul de ontwikkelaar af en toe bij (bij een hogere doorvoer met regenerator, anders volstaat een vers mengsel), ververs het waterbad ongeveer om de twee keer dat je het gebruikt, controleer de fixeer regelmatig (zwavelneerslag zie je, de bruikbaarheid test je met een stukje verse film, net als bij de Klötze-test).
Dat zou een eenvoudige procescontrole zijn. Nog eenvoudiger is het om helemaal af te zien van controle en alle reservoirs te vervangen als ze niet meer werken. Helaas merk je dat de fixeer vloeistof versleten is pas als het al lang te laat is.
Tegen azijnzuur spreken de gebruikelijke redenen plus: het verdampt simpelweg uit het bad. Eerst stinkt het een beetje, daarna zit er niets meer in.
Met vriendelijke groeten,
Franz