Lui
Hoi,
Ik ben op zoek naar een tweedehands IR-filter (715 / 88A) met een diameter van 52 cm (bij voorkeur 55 cm).
Heeft iemand er een te koop voor een redelijke prijs?
Groeten
Lui
cfb_de
Hoi Lui,
centimeters? Dat wordt duur.
SCNR,
Franz
Lui
Ik bedoelde natuurlijk millimeter :P
Groeten
Lui
Lui
Ik heb er nu een besteld. :P
Groeten
Lui
cfb_de
Niet echt. IR-filters behoren tot de onderdelen die alleen mensen kopen die er echt behoefte aan hebben. Daarom is er vrijwel geen tweedehandsmarkt en liggen de prijzen voor tweedehandsartikelen op Strombucht op zorgwekkende wijze dicht bij de nieuwprijzen. Sommige ePay-verslaafde idioten bieden soms zelfs aanzienlijk meer dan de nieuwprijs.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Lui
Dat heb ik helaas ook gemerkt.
De bestelling is gisterenmiddag aangekomen. Heliopan 715 voor 49,95
WaldemarSchmid
Goedemorgen,
mijn ervaringen met 3 rollen Efke IR 820:
Gelatinefilter Cokin uit de Ilford SFX Promo Kit (695 nm)
Handbelichtingsmeter, gemeten zonder filter, waarden zonder correctie overgenomen in de camera
Rolfilms, voorgewassen, vloeibare Ultrafin-ontwikkelaar
Half mei, 14:00 tot 15:30 uur
1e film ingesteld op 6 DIN/3 ASA, ontwikkeld zoals Efke 100 -> onderontwikkeld, onderbelicht
2e + 3e film: ingesteld op 2-3 DIN, ontwikkeltijd met 30% verlengd -> correct ontwikkeld.
Blauwe lucht met mooie wolkjes, zon niet achter wolken: perfect (typisch Bl 8/ 1/4 sec).
Mistig, witte wolkendek: ongeveer 1 stop van onderbelichting, nog bruikbaar.
Donkere regenwolken . minstens 2 stops onderbelicht, onbruikbaar.
De film is wat koninklijk, voor KB zou ik een echte fijnkorrelontwikkelaar nemen. Waarom bij zon achter wolken deze resultaten zo zijn, weet ik niet, had eerder het tegenovergestelde verwacht. Denk dat deze informatie je voor het begin helpt.
Wacht met de beoordeling tot de film droog is, typisch voor Efke lijkt hij nat erg dun.
@Mirko: Ik vind het geweldig dat jullie deze film nieuw leven hebben ingeblazen, hij is duidelijk bruikbaarder dan SFX en Rollei, en de prijs is zeer redelijk. Maar één punt van kritiek heb ik toch: ik heb net de derde bestelling ontvangen, 10 rolfilms. De eerste was normaal verpakt: kartonnen doos met verzendnummer en datum aan de buitenkant, ontwikkelingsgegevens aan de binnenkant, een bandje met de filmnaam erop gedrukt. De tweede en nu de 10 stuks kwamen in de plastic doosjes van CHM (vind ik goed), maar totaal "neutraal": geen sticker erop, geen briefje in het doosje, onbedrukt bandje. Dat vind ik niet zo goed, vooral omdat er in jullie catalogus ook geen ontwikkelingsgegevens staan.
En nog een idee (misschien onzin, ik ben geen expert): voor zover ik het begrepen heb is de Efke IR een Efke 100 met een extra sensibilisator. Wat zou er gebeuren als men de "normale" sensibilisatoren weg zou laten? Ik denk daarbij aan de Konica 750, die alleen voor blauw en donker/infrarood was gesensibiliseerd. Voordeel: je kunt elk beschikbaar donkergeel/oranje/roodfilter gebruiken, de drempel voor de aanschaf van het dure speciale filter valt weg en het filter kan tijdens het instellen blijven zitten.
Groeten Waldemar Schmid
Lui
Hallo Waldemar,
Hartelijk dank voor je informatie. Dat zal me zeker verder helpen.
Zoals ik helaas in een andere thread al heb gemeld, heb ik de Efke IR820 belicht met ASA 12, 6 en 3 en deze ontwikkeld in Rollei RHS 6 min (volgens verschillende bronnen). Absoluut onderontwikkeld, er staat bijna niets op.
Maar bedankt voor de tip met de Efke 100, dat wist ik niet en dus is het ontwikkelen natuurlijk makkelijker. Welke ontwikkelaar gebruik je?
Welke tijd bedoelde je bij de Efke 100, die voor ASA 100???
Groeten
Lui
WaldemarSchmid
De ontwikkelaar was Tetenal Ultrafin vloeibaar 1 + 20; dat is mijn ervaring met de Efke/ADOX 100. Die zou immers de basis vormen voor de IR 820.
Groeten, Waldemar