roseblood11
Hoi,
door een kapotte koelkast zijn een aantal van mijn zwart-witfilms een paar dagen bevroren geweest ;) (ADOX CHM 125 en 400, onbelicht en in de originele verpakking). Ik heb de koelkast weer op de normale temperatuur gekregen en heb de films niet aangeraakt; ze zijn inmiddels weer ontdooid.
Zijn ze nu nog bruikbaar? Of zijn ze extra kwetsbaar (broos...) enz.???
KPA40
Hallo,
Je hoeft je echt geen zorgen te maken over ingevroren filmrolletjes. Invriezen is juist precies wat je doet om de "levensduur" van filmmateriaal te verlengen, zodat het nog lang na de aangegeven houdbaarheidsdatum bruikbaar blijft. Wat denk je dat er bij mij allemaal bij -20 °C ligt te wachten om gebruikt te worden? Meestal filmmateriaal dat niet meer wordt geproduceerd, bijvoorbeeld Agfa APX25, Kodachrome 25.
Als je films in de originele verpakking zitten en verder geen schade vertonen, bijvoorbeeld door vocht omdat de koelkast zichzelf eerder automatisch heeft ontdooid en alles onder water heeft gezet, dan is dat geen probleem.
Groeten, Olaf
UlfSpuhl
...inderdaad, de ervaring heb ik ook meegemaakt. Ik koop mijn rolfilms heel voordelig bij een meesterfotograaf met een studio; alles is overgeschakeld op digitaal en er wordt geen analoog materiaal meer gebruikt. Deze rolfilms zijn jarenlang op de juiste manier ingevroren bewaard en na langzaam ontdooien in de koelkast uitstekend geschikt voor belichting. Kortom, het invriezen van film is een vakkundige werkwijze en leidt niet tot kwaliteitsverlies, ook niet na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum.
groetenfluuu