bernhardmangelsgmxde
Twee vragen van een groentje:
1. Hoe lang blijft fixeervloeistof eigenlijk goed? Fabrikanten geven een houdbaarheid van 3 tot 12 weken aan. Ik heb momenteel 3 liter in gebruik... dus genoeg voor 18 filmrolletjes (bij 1 liter fixeervloeistof per filmrolletje) en ... een flinke voorraad voor PE-papier... dus aanzienlijk meer dan ik als weekendfotograaf (en dat niet eens elk weekend) in 3 weken verbruik. Ook meer dan ik in 12 weken nodig heb. Ik heb het spul nu gewoon altijd zo lang gebruikt totdat ik het als uitgeput beschouwde (berekend per vierkante meter), en als dat een jaar heeft geduurd... moet ik er nu rekening mee houden dat de foto's/films binnenkort kapot gaan?
2. Ik woon op de 4e verdieping onder het dak. Daar heb ik ook mijn donkere kamer (= toilet). In de zomer wordt het daar ... lekker warm. Tot nu toe heb ik gewoon gedaan alsof er niets aan de hand was en ook bij 29° mijn afdrukken gemaakt. In N113. Ik vind de resultaten eigenlijk best OK, dus niet slechter dan die in de winter (met de Duka-lamp en mijn aanwezigheid in de badkamer loopt de temperatuur dan al op tot 18°...)
Is N113 daar bijzonder ongevoelig voor temperatuur? De datasheets zeggen immers vaak: "De verwerking moet plaatsvinden bij 20°", of niet?
Ik zou graag willen overstappen op E102 (ik heb er geen groot probleem mee om ontwikkelaar met poeder aan te maken, maar als het te vermijden is...). Gedraagt de zich bij vergelijkbare temperaturen op dezelfde manier? En: hoe lang is hij eigenlijk houdbaar (ongeveer)? Dus de gebruiksoplossing of het concentraat? (Ik heb eens gehoord dat hij "lang" houdbaar is, maar wat is dat in dagen?)
Hartelijk dank voor de antwoorden,
Met vriendelijke groeten
Bernhard
MirkoBoeddecker
Hallo Bernhard,
De houdbaarheid van 12 weken voor de fixeer is zeker aan de conservatieve kant. Maar ik zou een oplossing ook niet een heel jaar laten staan, tenminste niet als deze al gedeeltelijk is verbruikt.
Wat de 20 graden betreft: die worden eigenlijk aangegeven als standaard voor alle andere gegevens die volgen. Dus alle andere getallen die je in je gegevensblad bij het betreffende product vindt (mits er geen graden-teken achter staat ;-) gelden voor 20 graden.
In principe heeft de chemie geen problemen bij 29 graden en hoger, maar je ontwikkel- of fixeertijden zouden wel korter worden.
En met die verkorting moet je ook rekening houden, want te lang fixeren is ook niet zo goed (denk aan wassen of zelfs verbleken) en te lang ontwikkelen evenmin (denk aan een grijze waas).
Als je hier dus rekening mee houdt en bijvoorbeeld bij 24 graden je tijden met 30-40% verkort (bij 28 graden zelfs 50-60%) of bij 18 graden met 20% verlengt en verder alles constant houdt, dan heb je geen probleem meer met schommelende temperaturen.
Groeten,
Mirko