Atairmifu
Hallo allemaal,
Nou, ik heb het volgende probleem. Na lang twijfelen heb ik eindelijk een ADOX-maskerframe van 30x40 besteld en ontvangen. Nu, (lach alsjeblieft niet :) ) hoe werkt dit allemaal met dit ding? D.w.z. de randbreedte instellen en het gebruik van de "pennen" en de schaalverdeling... . Ik dacht dat er zoiets als een "gebruiksaanwijzing" bij zou zitten – maar, ach. Misschien kan iemand me hier helpen voordat ik er via trial and error achter kom.
Bedankt en het allerbeste
Micha F
MirkoBoeddecker
Hallo Micha,
Ik heb nooit met de cijfers gewerkt, omdat ik altijd een sjabloon in de machine span en vervolgens de rand zo afstel dat steeds hetzelfde uitsnijdingsgebied ontstaat.
Dat is eenvoudig en heeft zich in de loop der jaren bewezen.
De drie maskerbanden kun je hiervoor verschuiven. De achterste aanslag stel je in via de aanslag die parallel versteld kan worden (plastic bruggetje aan twee metalen armen). Daar is ook een mm-schaal op geplakt om de randbreedte in mm in te stellen. Afhankelijk van hoe ver je deze naar achteren verschuift, wordt de achterste rand groter (afgedekt door het brede metalen deel bovenaan).
De linker aanslag voor het papier stel je in via de verzonken nippels. Idealiter maak je er één los zodat het papier daarna zo centraal mogelijk op het frame ligt als het links tegen de nippel stoot en achteraan tegen het verschuifbare ding, zodat je het frame ook centraal op de onderplaat onder de vergroter kunt plaatsen.
Met deze verschuifbare schalen op de voorste maskerband kun je nu ook de andere wieltjes afmeten in overeenstemming met de gekozen breedte van de achterrand. Door de verschuifbaarheid kun je meten vanaf de papierrand tot aan de maskerband (dus het begin van de afbeelding).
Groeten,
Mirko
Atairmifu
Hallo,
Heel erg bedankt! Nu is alles duidelijk.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Micha F