Hallo Bernhard,
Kan ik met behulp van deze staaf de tank tijdens het ontwikkelen gewoon op tafel laten staan en de spiraal af en toe (10 seconden per halve minuut of zo?) laten draaien, in plaats van hem te kantelen?
Ja, dat kan! Het risico op strepen op de negatieven is echter groot. Vroeger werden films vaak volgens de zogenaamde draaimethode ontwikkeld – met het hierboven beschreven nadeel. Sommige ontwikkelaars schijnen bekend te staan om het ontstaan van strepen.
Wat een elegant idee, het deksel hoeft helemaal niet op de tank te worden geplaatst en zo zou er ook geen vloeistof uitlopen...
Er is een elegantere manier :) ! Als je toch in het donker ontwikkelt, haal dan in een ritme dat je zelf uitprobeert het spiraalinzetstuk eruit, laat het een paar seconden uitlekken en doe het dan terug in de bus.
Of je schaft een grote schaal aan, die ik onlangs weer in een tuincentrum zag, en rolt je bus – bij kamerlicht! – rustig heen en weer. Het deksel moet je er wel op hebben gezet
(niet 100% tevreden over Jobo).
Dat heb ik nu al meerdere keren gehoord – een eenvoudige huishoudschaal, waarin je ook nog een mantelbad kunt gieten, maakt weliswaar geen einde aan het geklets, maar dan kan het je niets meer schelen.
Groeten, CP