Hallo Eugen,
Daar kan ik je helaas niets over zeggen. Probeer het gewoon eens. De tijdschriften uit de jaren 70 zijn zo goedkoop te koop dat je het risico wel kunt nemen. Als het tijdschrift niet past, verkoop je het gewoon weer. De financiële schade blijft binnen de perken.
Nog een kleine maar niet onbelangrijke tip! Als je niet in een appartement met extreem hoge plafonds of zelfs een toren woont, is het zeker de moeite waard om af en toe een lege opname te maken met de lensdop erop. Anders wordt het drogen van de film een vervelende klus!
Groeten, CP
Waarom? Dat is toch helemaal geen probleem. Er wordt zo gefotografeerd dat er telkens stukken van 172 cm/220 mm op de spiraalsteunen passen. Beschreven in het vorige onderwerp. Zoek de afbeelding op Google. Of probeer het uit. Ik heb lange 70 mm tot 6,5 m (ja, er past zoveel op als de film dun is – 0,1 mm – Vericolor HC) in de Roundshot ondergaan en uitgerekend en uitgeprobeerd waar de pauze moet zijn voor het knippen. Je moet gewoon terugdenken of meten vanaf het einde van de film. Breng markeringen aan op het deurkozijn van de donkere kamer.
Hetzelfde gebeurt na het drogen van de 5 m film, als je de Jobo-unit hebt zoals ik. Dan kun je telkens aan het einde van het beeld knippen, tenzij er een doorlopende belichting was... in Roundshot zijn er veel mogelijkheden.