HGR
Hallo,
Ik heb weer eens een fout gemaakt: ik heb een aanbieding voor ouder
fotopapier aangenomen (NOOIT MEER!).
Het papier vertoont na het ontwikkelen een ernstige grijze waas, precies waar de witte
rand zou moeten zitten.
Heeft iemand al eens het volgende uit de online shop van onze gastheer
geprobeerd:
Moersch Restrainer Neutral antisliermiddel …
Of zijn er andere tips om te redden wat er te redden valt?
Ik wil natuurlijk geen goed geld naar slecht geld gooien ...
Met vriendelijke groeten
Hans-Gerd
MirkoBoeddecker
Hallo Hans-Gerd,
?
Hoe grijs wordt het dan en hoe lang heb je het ontwikkeld?
De Restrainer werkt ongeveer hetzelfde als wanneer je gewoon sterker belicht en korter ontwikkelt.
Bij veel motieven is een heel lichte sluier zelfs voordelig, maar dan zou je wel de "witte" rand moeten missen.
?
Maar wonderen kan hij ook niet verrichten. Als het papier al na 30 seconden in de (verse) ontwikkelaar duidelijk grijs is, heeft hij niet veel nut meer.
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko
grommi
"Het papier krijgt na het ontwikkelen een sterke grijze waas...."
?
Je kunt wel wat trucjes toepassen met een restrainer zoals die van Moersch, of met kaliumbromide of benzotriazool, of de hoge lichten lichter maken met een afzwakker volgens de methode van Farmer of verdunde C-41-bleek, maar dat zijn naar mijn mening allemaal hulpmiddelen. Ik zou me die moeite besparen.
?
Bij negatiefilm is een waas niet zo kritisch, bij papier is dat naar mijn mening een dealbreaker. Fotopapier kan nooit vers genoeg zijn, vooral omdat de zeer effectieve stabilisator cadmium (om goede redenen) al lang niet meer mag worden gebruikt. Daarom zou ik ook nooit een grote voorraad aanleggen, alleen zoveel als je in 1 of maximaal 2 jaar kunt verbruiken.
michael-kielgmxnet
Bij oud Orwo-papier heb ik tot nu toe altijd Moersch Finisher Blue als toevoeging gebruikt om de grijze waas te verminderen. Dit is eigenlijk bedoeld als additief voor een koele toon bij bepaalde ontwikkelaars, maar werkt ook als middel tegen waas.
Over het algemeen moet je geen wonderen verwachten van deze toevoegingen, maar het is zeker de moeite waard om het eens te proberen, vooral omdat de kosten vrij laag zijn.
Als er echt niets meer op zit, kun je het papier eventueel nog gebruiken voor lith-prints. Bij lith-printen wordt de grijze waas onderdrukt door de speciale dynamiek van de ontwikkelaar.
HGR
Hartelijk dank voor de tips en aanwijzingen, ik ga alles eens uitproberen, vooral het
lith-printen, dat zou voor mij helemaal nieuw zijn – het is tenslotte een hobby!
€
Met vriendelijke groeten
€
Hans-Gerd
highscore
Hoi allemaal
Hallo!
Ik heb nu blijkbaar geluk gehad.
Afgelopen maandag kreeg ik 36 pakjes ORWO met de post. Die had ik voor een prikkie op eBay op de kop getikt.
En ik moet zeggen dat er (tot nu toe) niets vergrijsd is. Ik heb echter pas één willekeurig pakje geopend.
Of de andere 35 pakjes ook goed zijn, weet ik echter nog niet.
Het papier is tenslotte meer dan 35 jaar oud.
Het gaat voornamelijk om BN1 (2200x) en BN111 (900x), maar alleen in het formaat 7,4 x 10,5 cm.
De belichtingstijd van het papier is meer dan 30 seconden en het moet ook ongeveer 3 minuten in de ontwikkelaar blijven.
Ook de belichtingstijd is vrij lang >60 sec.
Er is waarschijnlijk behoorlijk wat gevoeligheid verloren gegaan.
Maar om mee te oefenen en te spelen met mijn dochtertje is het precies goed.
Als ze met het papier echt rotzooi maakt, heeft het maar een paar cent gekost.
Groeten, Highscore
HGR
Tijdens mijn carrière als donkerekamerfotograaf heb ik een pauze van ongeveer 20 jaar gehad, van midden jaren '70 tot eind jaren '90. Ik ben
eerst doorgegaan met het papier dat ik nog had en merkte geen grijze waas, alleen was het papier zachter geworden.
Met deze ervaring in het achterhoofd heb ik deze oudere restpartij ook gekocht. Of er toen nog cadmium
in zat, zoals Grommi hierboven vermeldde?
Overigens heb ik nu eens een langere belichtingstijd en een kortere ontwikkelingsduur geprobeerd, zoals hierboven door Mirko aanbevolen, en
inderdaad een minder sterke grijze waas bereikt. Maar volledig ontwikkelen is dan niet mogelijk.
highscore
Misschien kun je met kaliumbromide nog iets bereiken?
Ik zou het in ieder geval meteen proberen, aangezien ik er genoeg van in huis heb.
Maar degenen die meer verstand hebben van fotochemie, kunnen hier vast meer over zeggen.
?
Groeten
Highscore
Rolf-Werner
Ik heb nog een restje Ilford 2 en 3 uit de jaren 80; die zijn nog steeds bruikbaar, maar één pakje heeft licht opgevangen – een heel klein vlekje aan de rand – en het papier is wat gelig geworden. Verder werken ze nog prima, terwijl ze op zolder hebben gelegen, waar het in de zomer behoorlijk warm wordt.
€
Een pakje Foma van een jaar oud had nu een grijze streep op de laatste twee vellen. Ik moet nog onderzoeken of dat een waas was uit mijn donkere kamer, maar de drie vellen daarvoor hadden dat niet, dus waar zou die waas ineens vandaan moeten komen?
€
Als amateur heb je zo je problemen :)
€
Groeten
Rolf
Bonderer
Als ik oud papier koop, dan alleen als de prijs goed is. Tot nu toe heb ik meestal geluk gehad. AGFA MCP en Ilford MG IV RC zijn verbazingwekkend stabiel, Kodak iets minder, en als het toch een beetje grijsachtig is, gebruik ik het voor contactafdrukken. Ik heb Restrainer eens geprobeerd, maar dat leverde niets op. Als ik oud papier koop, neem ik het sportief op: ik ben blij als het goed is, maar ik erger me niet als het niet goed is, waarom zou ik ook? Bijna iedereen die op diverse portalen papier maar ook film verkoopt, beweert dat het koel en donker is bewaard, ja zelfs in de vriezer lag het, maar ik geloof zulke uitspraken al lang niet meer. Onlangs had ik geluk: 400 vellen AGFA in Maco-dozen en 100 vellen Kodak 24x30 voor ruim 60 € en het papier is goed – wat wil je nog meer.
Als ik wat nodig heb en niets vind, dan koop ik het gewoon nieuw. Dat is sowieso de veiligste manier, oud papier is meer als loterij spelen.
Soms win je, maar meestal verlies je.
HenningH
Het is echt net de loterij. Bij mijn laatste partij werkte Polymax helemaal niet meer (bijna allemaal antraciet), Polymax II prima en MG IV redelijk (zacht en licht wazig).
Oude vaste gradaties werken bijna altijd nog goed.
tomsand
Het probleem is bekend en pijnlijk. Tot nu toe heb ik de beste resultaten behaald met:
1. Een sterke ontwikkelaar (zelfgemaakt met een sterk alkalisch middel)
2. Eventueel meer KBr en benzotriazool toevoegen
3. Overbelichting en heel kort daarna ontwikkelen
4. Goede fixatie en wassen
5. Seleentoning om meer zwart te verkrijgen.
RalfMichael
Hallo allemaal,
Eind jaren 70 heb ik eens enkele honderden vellen Argenta-papier gekregen, kartondik, in ansichtkaartformaat, van verschillende kwaliteiten. Een pak van 500 vellen was toen al licht vergrijsd (het papier was toen al oud). Tot op de dag van vandaag gebruik ik dit papier af en toe, en het overgrote deel is nog in perfecte staat. Het is echt een loterij, puur geluk. Een heel lichte grijze tint lijkt op met chamois gekleurd papier (dat vroeger bestond) en is bij contrastrijke negatieven soms heel handig.
Groeten, Ralf