OberstOster
Hallo allemaal!
Ik ben een beginner en ontwikkel tot nu toe de CHS25 (Efke) met Adox APH09. Ik werk met Tetenal Hütter in Adox Adofix, Tetenal reukloos stopbad en Adox ADOSTAB. Dat ruikt nauwelijks. Vervolgens maak ik afdrukken op Fomaspeed-N311-papier en werk ik met Paterson Acugrade, opnieuw ADOX Adofix en het Tetenal stopbad.
Ik heb het afdrukken maar één keer kunnen doen, omdat de geur in de badkamer daarna erg sterk en onaangenaam was en pas na bijna 3 weken helemaal verdwenen was.
Nu wilde ik vragen of iemand van jullie misschien weet waaraan dat kan liggen. Aangezien ik in een woongroep woon, kan ik pas weer foto's maken als ik er redelijk zeker van ben dat ik in ieder geval min of meer geurloos kan werken. Als het aan de fixeer ligt: is een geurloze fixeer de moeite waard (er is er volgens mij maar één bij FOTOIMPEX)?
Toegegeven, ik heb 's nachts ook niet gelucht. Maar de geur zou er volgens mij toch wel zijn geweest, zij het niet zo sterk.
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Vriendelijke groeten
"Oberst Oster"
Gerd
Bij mij heeft het gebruik van geurloze fixeer geholpen. Ik fixeer de negatieven nog steeds met de stinkende fixeer, maar voor de schaalverwerking bij de ontwikkeling van positieven gebruik ik alleen nog maar de geurloze.
De geurloze fixeer is iets duurder en minder zuinig in gebruik. Maar je kunt niet alles hebben.
Gerd