OlafE
Hallo, ik heb vandaag de eerste vellen IMAGO Positve Paper ontwikkeld. Ik heb ze met de Ilford Obscura bij zonnig weer 3,5 minuut belicht. Het resultaat is een beetje teleurstellend, omdat de randen alleen maar grijs worden. In theorie zijn de randen afgedekt en zouden ze diepzwart moeten zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Er is ontwikkeld in (niet meer helemaal verse) NEUTOL Eco gedurende 5 minuten. Welke ontwikkelaar is aan te raden, moeten de ontwikkeltijden worden aangepast? BEDANKT!
Florek
Hallo Olaf,
Een jaar geleden heb ik met een paar vellen IMAGO Pos. Paper voor 4x5 kunnen werken. De eerste pogingen mislukten volledig, totdat ik de DuKa-verlichting (ook tijdens het laden in de cassette) helemaal had uitgeschakeld. Ik heb ontwikkeld met Eco-papierontwikkelaar van Moersch.
Laat het me weten als het je gelukt is, dan ga ik het misschien ook nog eens proberen.
Groeten, Florian
OlafE
Ik heb eindelijk de tijd gevonden om wat te experimenteren.
?
Om de ontwikkeltijd te bepalen, heb ik een onbelicht vel (dat zwart zou moeten worden) in stukken geknipt en gedurende 30, 60 en 90 seconden in verse Adotol ontwikkeld.
Bij 90 sec was de dichtheid al verzadigd, maar ik heb een in de Obscura belicht vel (60 sec bij fel zonlicht) 2 min. ontwikkeld. Ik zou de ontwikkeling al als perfect bestempelen,
de belichtingstijd had wel een tikje langer mogen zijn. De volledige verwerking van het IMAGO-papier, van het plaatsen in de camera tot het fixeren, heb ik in totale duisternis uitgevoerd.
Het papier lijkt erg gevoelig te reageren op rood licht. De eerste vellen heb ik in de wisselzak bij fel zonlicht geplaatst. Waarschijnlijk dringt er toch licht in het rode of infrarode
spectrum door het weefsel heen, de foto's waren erg vaag. Het is dus beter om de camera in volledige duisternis of op een schaduwrijke plek te laden, zoals Florian al opmerkte.
?
Voor de rest is het optisch gezien een geweldig materiaal, maar helaas vanwege de lage gevoeligheid slechts beperkt geschikt voor de pinholecamera (belichtingstijden soms langer dan 1 uur).
Ik kan op dit moment helaas geen voorbeeldfoto's uploaden, mijn scanner is niet zo geweldig...