Fanesa
Hallo lieve forumleden,
Ik ontwikkel al een tijdje met zwart-wit. Daarvoor gebruik ik een ontwikkelbus waarin een spoel met een 35mm-film past. De bus heeft een inhoud van 500 ml vloeistof.
Als ik nu met zwart-witontwikkelaar werk, gooi ik de verdunde ontwikkelaar na het ontwikkelen weg.
Bij de Foma omkeerontwikkelingskit staat dat deze voldoende is voor 8 KB-films. Nu rijst bij mij de vraag hoe ik dit moet interpreteren. Is de vloeistof in de kit voldoende voor in totaal 8 eenheden/verdunningen?
Of kan ik met de aangemaakte vloeistof 8 keer ontwikkelen of ontwikkelen, bleken enz.
Hoe zou het dan mogelijk zijn om binnen 1-2 maanden te ontwikkelen? Of is het geheel niet zo lang houdbaar?
Of zou ik de volgeschoten films moeten bewaren en op één dag het hele proces doorlopen? En werkt dat dan überhaupt met één enkele ontwikkelingsbus?
Ik kijk uit naar jullie antwoorden
-Fanesa-
Christoph
Hallo Fanesa,
De gebruiksklare oplossingen uit de Foma-kit worden telkens vers aangemaakt en daarna weggegooid. Dat is juist het mooie ervan. De geopende concentraten blijven meer dan twee maanden goed, dat heb ik zelf getest. Voor één film maak je per bad 300 ml oplossing aan, voor twee films dus het dubbele. Als je een Jobo-bus 1520 hebt, past de 600 ml er bij 2 films echter niet helemaal in. Dus maak de oplossing aan en vul dan gewoon 500 ml in, dat werkt uitstekend.
Ik ontwikkel heel veel met de Foma-Kit.
Veel plezier
Chris
Fanesa
Dat klinkt in ieder geval goed...
Ik heb het blikje van AP, daar past 500 ml in. Moet ik het blikje helemaal vol doen, of is 300 ml genoeg?
Maar dat van de houdbaarheid vind ik fijn, ik denk dat ik de Foma Kit binnenkort ga bestellen...
Christoph
Hallo,
voor één film is 300 ml natuurlijk voldoende.
Ja, bestel die Fomakit maar eens, dat is echt een handig ding. Ik maak al mijn oplossingen aan met gedestilleerd water.
Groeten
Chris
Fanesa
Op de een of andere manier durf ik de kit niet te bestellen.
Heeft iemand ervaring met deze kit? En is het mogelijk om er als beginner (ik heb al een paar zwart-witfilms ontwikkeld, maar nog nooit diafilms) goede resultaten mee te behalen?
En nog iets: is er ergens een beschrijving of iets dergelijks te vinden? Ik heb in een andere winkel een gegevensblad gezien waarin de procedure heel globaal wordt beschreven, maar ik zou liever iets als een ervaringsverslag hebben.
Over belichting gesproken. Ik heb het zo begrepen: haal de spoel uit het blikje en zet hem in een glazen schaal of iets dergelijks. De spoel moet in het water staan/ondergedompeld zijn. Plaats vervolgens een lamp van 100 W op 30 cm afstand en houd deze 30 seconden op de spoel gericht, draai de spoel dan om en houd de lamp er nogmaals 30 seconden op gericht. Maar dan lees ik steeds weer "te lang bij de belichting blijven kan bijna niet..." Zou het dan niet uitmaken om 40 seconden licht op de film te laten schijnen!?!? Of zelfs meer??
Het zou fijn zijn als iemand even de tijd voor me zou willen nemen.
-Fanesa-
Christoph
Hallo Fenesa,
Ga je gang, bestel de kit en een paar Fomapan R-rolletjes en probeer het gewoon eens uit. Belicht de film het beste 3 minuten, draai de spiraaltjes om en belicht nog eens 3 minuten. En natuurlijk in leidingwater van 20 °C.
Fotografeer gewoon een rolletje vol met onbelangrijke dingen en ontwikkel het. Veel succes!
Groeten
Chris
Wolfgg
Hallo Fanesa,
Bij zwart-wit is overbelichting helemaal geen probleem; zelfs een overbelichting van 10 keer maakt niets uit. Je kunt de spiraal het beste onder water belichten in een witte plastic bak, die het licht goed verspreidt. Hier zijn nog 2 links hierover:
http://www.chrzahn.de/Fotoseiten/Tipps/Diakit.html
http://www.schwarzweiss-magazin.de/swmag_leser_09.htm
Groeten, Wolfgang