UlfSpuhl Hallo allemaal, Door een verkeerde klik is er een nieuwe thread ontstaan, maar dat maakt niet uit, want de titel past ook goed bij analoge fotografie in het algemeen. Naar mijn mening is fotograferen in middenformaat, bijvoorbeeld met een Kiev 88 of een Hasselblad 500, een prachtige, natuurlijke ‘drug’ om door middel van beeldcompositie de dingen in het leven die belangrijk zijn in het juiste licht te plaatsen. Deze benadering, voornamelijk in zwart-wit, geeft het leven de nodige kracht om ook crises en moeilijkheden te overwinnen. Zo is analoge zwart-witfotografie een "drug" die het leven iets geeft, als je het creatief en artistiek aanpakt, wat duidelijk een winst en een vervulling is, en juist succes mogelijk maakt, in alle bescheidenheid tegenover de zwaarte van de omstandigheden. groetenfluuu
EugenMezei Fotografie als bezigheidstherapie? Waarom niet? Als het bij Utrillo heeft gewerkt, waarom zou daar dan geen opmerkelijke fotograaf uit voortkomen? Eugen
UlfSpuhl ...ja May, deze thread is ontstaan naar aanleiding van de vraag hier op het forum welke drugs ik wel niet gebruik, gezien mijn opvattingen over fotografie en het leven in het algemeen. Opvattingen die mij succesvol maken in mijn werk met artistieke fotografie, zoals mijn huidige grote tentoonstelling laat zien. Het resultaat van dat werk wordt aan het grote publiek gepresenteerd. Ondanks al dat "drugsgebruik" – foto's maken en ze aan het publiek laten zien – geeft het succes gelijk: deze "drug" is goed. Dus blijf ik beroepsmatig bij de "drug" van het creëren van beelden en geniet ik van mijn succesvolle bestaan. Het verzamelen, technisch geklets en het hamsteren van foto's is voor mijn levensplanning op dit moment niet nodig; waarnemen en alert kijken alleen al brengt alles wat belangrijk is... groetenfluuu
cfb_de zoals mijn huidige grote tentoonstelling laat zienWaar? Openingstijden? Ik zou die graag willen bekijken. Waarschijnlijk ergens in de buurt van Kempten? Met vriendelijke groeten, Franz
UlfSpuhl ...het is, zoals zo vaak in het leven, een kwestie van instelling; zo kun je de dagelijks werkzame drugs en stoffen, of ze nu natuurlijk of synthetisch zijn, op zo’n manier voor jezelf benutten dat ze productieve eigenschappen krijgen. Er wordt gesteld dat een drug in het organisme iets kan veranderen, maar dat hoeft niet negatief te zijn en het leven te belemmeren; met een andere instelling kan deze verandering zeer productief zijn voor het leven. Een dergelijke verandering kan in eerste instantie worden bereikt bij de fotograaf tijdens het maken van foto's en later ook bij de toeschouwer in de tentoonstelling. Het bewuste waarnemen en kunnen zien van de mens is op zich al een drug die iets kan veranderen in het bestaan binnen de natuurkrachten. Zo begrepen ben ik ook 'natuurlijk high' en geniet ik van een bewustzijnsverruiming door te zien... in het bijzonder door te zien met behulp van een analoge middenformaatcamera... Ik wens je nog steeds veel licht! Groeten, fluuu