Een verlenging van de ontwikkelingsduur is niet nodig. Laat het papier gewoon ontwikkelen en klaar is Kees. Ik maak een oplossing van N113 in een jerrycan van 10 liter. Dat is genoeg (en gaat mee!) voor bijna een jaar, zonder beschermgas, glasparels of vouwflessen. Het is mij nog nooit overkomen dat N113 op de een of andere manier zou zijn omgeslagen... tenzij je er een flinke slok fixeer aan toevoegt...
Hallo Uwe,
zo is het. Bepaalde klassieke ontwikkelaars gaan bijna eeuwig mee. N113, Eukobrom of Paper Dur zijn daar uit mijn ervaring voorbeelden van. Allemaal klassieke recepten zonder veel modernistische poespas.
Momenteel gebruik ik een zelfgemaakte papierontwikkelaar: 7 g metol, 7 g hydrochinon, 65 g natriumsulfiet sicc., 135 g soda sicc., 3 g KBr op een liter (voor de bereiding zogenaamd 1+4 verdunnen, ik neem 1+7). Het spul gaat eeuwig mee, de bron van het recept is "Weiss/Kahlau, Taschenbuch der Photographie, Humboldt Taschenbücher, 1958 Verlag Lebendiges Wissen GmbH München".
Waarom gaat het eeuwig mee? Ten eerste zit er genoeg sulfiet in. De vloeistof wordt in het boek zelfs aanbevolen als negatievenontwikkelaar en levert bij mijn ortho-films, die ik op het oog ontwikkel (daarom weet ik geen tijden), goede en met een fijne korrel uitgeruste resultaten op.
Ten tweede gooide men destijds papierontwikkelaars niet meteen weg als ze een beetje geelachtig waren geworden. Ten eerste zie je dat bij rood licht in zwarte of rode bakjes niet, ten tweede is de oplossing dan nog helemaal in orde. Papier wordt immers niet volgens de stopwatch ontwikkeld, maar tot het einde.
Ik gooi ontwikkelaar weg als de beeldontwikkelingstijd bij Vario Classic FB (ik heb daar nog ca. 30 m van) de 45 sec. overschrijdt. 25-30 sec. is normaal bij dit papier, je moet het papier sowieso minstens drie minuten ontwikkelen, omdat er in de zwarttinten nog steeds iets tevoorschijn komt.
Bij mijn volgende zelfgemaakte papierontwikkelaar neem ik in plaats van de 7 g metol eens 0,5 g fenidon. Dan zou de oplossing nog langer mee moeten gaan, omdat bij deze samenstelling de oxidatie van fenidon gewenst is en pas de werking tot stand brengt. Als dat lukt, heb ik hier voor nog geen veertig euro genoeg chemicaliën voor de komende vijftig jaar papierontwikkelaar. Men zou me dan in de houten kist nog wat hydrochinon kunnen geven. Dat schijnt goed te zijn voor de teint :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz